Julen är här!

Riktig julstämmning här nu, utanför fönstret faller vita flingor, vi har varit ute och åkt pulka på förmiddagen och nu vilar ett halvt kilo risgrynsgröt i min mage. Ska strax sätta igång med att baka lussekatter (den här gången med två påsar saffran...)

Jag tänkte även göra enkelt julgodis och har handlat på mig marsipan, blockchoklad, kokos, valnötter, russin och små pappersformar. Med det kommer man rätt långt och behöver inte ens starta ugnen.

Marsipanen rullar jag till kulor och doppar halva i smält choklad och ner i formarna. Jag älskar marsipan och Rikard gillar det inte alls, ett säkert kort om man vill ha godiset ifred alltså.

Chokladen är det bara att smälta försiktigt i micron, blanda därefter i valfri ingrediens, kanske inte allt på en gång, men russin och nötter går fint ihop och klicka upp lagom mycket i formarna. Kokos och choklad är ju hur gott som helst och typ det enklaste man kan göra, bara smälta, blanda i en massa kokos och så i formarna tills det stelnar.

Utöver det blir det knäck, jobbigt och tidskrävande, dessutom svårt att få dem lagom hårda tycker jag, trots att jag gör kulprovet. Men ingen jul utan knäck så det är bara att bita ihop.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0