Theas första pinne

Onsdagkväll, direkt efter jobbet, hämtade Rikard mig och vi åkte med husvagnen mot Örebro. Efter alldelles för många stopp var vi framme ganska sent, tog en dusch och somnade strax efter midnatt. Celine och jag var så trötta dagen efter att vi låg kvar i vagnen ochg sov när Rikard och Lova stack iväg till dagens första klass. Efter att den var klar hämade Rikard oss och det var dags för Theas hoppklasslopp, hon fick slalomfel och blev efter ett par fel till diskad, loppet kändes okej, bättre och bättre tycker jag att det blir på tävling, men fortfarande långt ifrån träning. Lova körde agilityklass 3 och Rikard la om kontaktfältet på balansen, Lovas kontaktfält kommer nog aldrig att bli 100% och i år har fusket var alltför frekvent så Rikard har kört en hård satsning för att få ordning på problemet, särskilt nu inför uttagningar och mästerskap. Dagens sista klass var Theas agilityklass, runt 20:00 var det hennes tur, vi var åda ganska trötta och jag lyckades gå banvandringen fel, först när banvandringen var slut och jag diskuterade banan med Lisa uppmärksammade hon mig om att jag missat ett par hinder. Fick flytta fram min start till senare så att jag hann se ett par hundarn och det löste sig ganska bra ändå. Thea var felfri, gjorde lugna och stabila kontakfält, men saknade explosivitet. Antagligen var hon för trött efter tolv timmar på tävlingsplatsen. Hon kom fyra och fick sin första uppflyttningspinne.

På fredagen vaknade jag av att regnet smattrade på husvagnstaket, Celine och jag stannade återigen i sängen medan Rikard åkte iväg och körde agilityklassen. Nu gjorde Lova fina kontaktfält, men diskade sig för att hon missade däcket. Regnet fortsatte, planerna blev leråker och platta tunneln var kvar i agilityklass 1, jag bestämde mig för att hoppa över den och köra en "egen" bana. Thea är redan ganska försiktig i platta tunneln och är den blött och tung kan jag tänka mig att hon inte uppskattar den mer precis, hon behöver mer träningstid på den först. Beslutet kändes bra och hon gick felfritt på "vår bana". Lova vann hoppklassen och efter att ha väntat flera timmar bestämde vi oss ändå för att åka hem innan Theas hoppklass, vädret blev sämre, det åskade och planerna var bara gyttja.

På vägen hem lämnade vi Celine hos mina föräldrar och fick även middag där. Rikard skulle nämligen tävla agility lördag och söndag i Knivsta och jag skulle under samma dagar gå en utbildning för att få köra EU-moped. Jag har tidigare kört en gammal moppe till jobbet, jättepraktisk och ekonomisk. Tyvärr la den av förra året och jag har fått åka tåg = tidskrävande och dyrt! Nu skulle det bli ändring på det och jag och Katta anmälde oss till kursen i tisdags, teorimaterialet fick vi på onsdagen, jag trodde det skulle vara aslätt, tyvärr visade det sig att jag hade ganska fel. Ena boken var på över 300 sidor, till det tillkom ett par böcker till...  Jag hann iallafall läsa igenom lite mer än halva boken på väg hem från Örebro. På kursen var det jag, Katta och fem femtonåringar, typ. Mopeden jag ska köra är av vespamodell, oväxlad, lika enkel att köra som en cykel, bara gasa och bromsa. Mopederna vi fick öva på var av modellen cross, sexväxlade och så höga att jag precis nådde ner med ena tån och då hängde andra benet en decimeter från marken. Dessutom astunga, så tunga att Katta välten med en och inte kom upp själv. Inte riktigt vad vi tänkt oss. Innan vi gav upp körningen vid 14:00 hade jag iallafall övat på hårda inbromsningar och krypkört slalom. Därefter var det teori, vi fick göra testprov på 35 frågor, man hade 25 minuter på sig på varje prov, jag klarade av frågorna på 7-9 minuter och hann således göra en hel massa testprov, för att klara det slutgiltiga testet krävs 28 rätt, jag låg på mellan 24-30 rätt på alla mina prov, med lite tur klarar jag det på något av de första försöken.

Rikard och Lova körde fyra klasser i Knivsta. I hoppklassen fick hon fem fel i slalomen, första agilityklassen vann hon, andra diskade Rikard henne på balansen och lagklassen körde de utom tävlan då de bara var två hundar. Han verkade nöjd när han kom hem, vi har käkat tacopaj, hallonpaj med vaniljsås och kollat på Robinson. Celine ska stanna hos sin mormor och morfar till imorgonkväll och det känns tomt utan henne. Dessutom är Thea hos Rikards föräldrar, ingen av småtjejerna är med andra ord hemma.

Nu ska jag duscha, sedan blir det nog sängen så att jag är ladda för med moppekörning imorgon... blää...


Kommentarer
Postat av: Anna

Grattis till pinnen!!!!!!

2009-05-24 @ 07:34:25
URL: http://www.pudelbus.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0