Baka baka...

 ...lussekatter!


Receptet jag körde med idag var;

50 g jäst
150 g smör
5 dl mjölk
1 burk kesella
1 ägg
2 frp à 0,5 g saffran (snål som jag var provade jag med ett paket idag, 37 spänn för ett halvt gram!!)
1,5 dl strösocker
0,5 tsk salt
en massa vetemjöl

Sen är det ju som alltid när man gör vetedegar, smula jästen, smält smör och blanda med mjölk, rör ut i jästen och i med allt det andra. Jag körde med degkrokar på elvispen tills degen var fin, jäsa 30 minuter. Baka ut till lussekatter, jäsa igen, i med russin, pensla med ägg och grädda i 225 grader tills de är lagom bruna.


 Celine var väldigt engagerad till en början och kastade mjöl i hela köket, mot slutet ville hon bara äta russin och kolla på Pippi. Jag bakade ut tre plåtar och de smakar helt okej även med bara ett paket saffran i.



Nu ska jag klä om och snart åka och titta på min valp, känns helt overkligt att en av dem kommer att bli min. Räkna med ett blogginlägg till ikväll när jag kommer hem :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0