Göra julgodis

Eftersom vi ska fira jul hemma hos oss i år så går Celine och jag all in och har ikväll gjort julgodis. Inga avancerade grejer, men nog så komplicerat när man har en treåring och tjuvaktiga hundar att hålla ordning på också.



Vi började med att slänga i alla ingredienser för att göra fudge i en kastrull, jag trodde med säkerhet att jag hade en termometer för matlagning, hittade den, men inga batterier, så det fick bli det gamla hederliga kulprovet.  Det verkar ha blivit alldeles lagom konsistens, men i år provade jag att hälla upp fudgen i små formar istället för på bakplåtspapper och skära upp bitar. Tänkte att det skulle bli smidigare och mindre kladdigt, tyvärr stelnade smeten så fort att de blev rätt fula. De smakade åtminstone gott. Måste här inflika om bästa tipset om man inte har särskilt tjockbottnade kastruller och är rädd för att knäck eller kola ska bränna fast. Lägg några enkronor under kastrullen så att den inte står direkt på spisen, då bränner det aldrig vid.



Näst på tur stod kokoschoklad, kanske det absolut enklaste, men hur gott som helst. Vi smälte bara blockchoklad i micron och blandade i kokos, klickade sedan upp det i knäckformar. Jag älskar marsipan, så slutligen rullade vi små bollar och droppade över lite smält choklad.


De vinner kanske ingen skönhetstävling, men blev sjukt goda!


Kommentarer
Postat av: Annika - familjebloggen med tävlingar och julkalender

Hej!

Jag har sett att du tidigare tävlat om en Torky Deluxe. Nu har jag en julkalender i bloggen, och lucka 20 (som avslutas 21 dec) innehåller just en valfri Torky Deluxe med väska! Kanon va? :)

Vill du vara med och tävla? det enda som krävs är en motivering, en kort sådan :)



Vill du inte ha "reklam" så ber jag om ursäkt och ber dig bara att plocka bort kommentaren.



Mvh Annika

http://nilssonpettersson.blogg.se

2010-12-21 @ 01:47:04
URL: http://nilssonpettersson.blogg.se/
Postat av: Michaela

Kan inte du dela med dig av din energi och kreativitet till mig. Eller så får vi hyra in dig för konsulttips på inredning :P Vi håller också på att fixar hemma men jag är helt usel, har ingen känsla alls för färg, form och inredning... Det blir aldrig som man har tänkt sig.

Såg kommentaren på facebook ang hunden Mika på mässan. Det är en jättesöt ljusbrun (beige) bctik som jag och Pana gick vallkurs med i början av sommaren. Men det är nog den enda som jag också har hört har namnet Mika och dessutom en matte som heter Sandra :P Det finns en länk till hennes sida i min blogg ifall du vill kolla.

2010-12-21 @ 13:49:43
URL: http://hundrelaterat.blogg.se/
Postat av: Ullis, Diesel, Maq o Tim

Mums!

2010-12-21 @ 22:19:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0