Thea

Flera av er har undrat vart Thea är och varför jag inte skriver om henne. Anledningen är att hon sedan en dryg månad tillbaka har varit utlånad på prov till en tjej som heter Cili.

Thea har varit en speciell hund sedan första dagen hos oss, hon är charmig och go, lätt att tycka om, men samtidigt osäker. Hon står lågt i rang och i kombination med Lovas dominans har det aldrig gett Thea möjligheten att växa och utvecklas till en egen individ. Istället har hon blivit som en "blek kopia" av henne och tagit efter de dåliga beteenden som Lova har. Lova har aldrig varit direkt elak mot Thea och det kan se ut som att de kommer väldigt bra överens och leker fint ihop, men allt har hela tiden varit på Lovas villkor.

Jag och Thea klickade aldrig riktigt, inte som jag gjort med våra andra hundar. Självklart tycker jag om henne, men många gånger har jag känt en liten irritation över de egenskaper hon har som jag inte uppskattar. Det har gett oss en dålig grund att bygga någonting bra av och Thea har oftast fått komma i andra hand.

Det var inget lätt beslut att ta, diskussionen om hur vi ska göra med Thea har varit uppe många gånger, det är ingenting jag kommit på över en natt utan något som jag funderat på länge. Det är väldigt enkelt att uttrycka att det vore bäst för hunden att flytta, betydligt svårare att verkligen genomföra det. När Cili av en slump dök upp via en vän och visade intresse tyckte jag att det kunde vara ett utmärkt tillfälle att prova. Både för oss att vara utan Thea, men också för henne att vara någon annanstan för att se hur hon fungerar.

Det har visat sig fungera utmärkt. Vid två tillfällen har jag varit med och tittat på när Cili och Thea tränar och det går väldigt bra för dem. Jag tror att det är bra för Thea att "börja om" kravlöst och på ett lekfullt sätt. Hon är egentligen en duktig agilityhund som tagit tre cert och flera SM-pinnar, men det handlar om så mycket mer än bara agilityn, att det måste fungera i vardagen. Vara harmoniskt och lugnt i flocken, jag tror Thea trivs och mår bättre i sitt nya hem, som från och med idag består av Cili och hennes familj.

När abstinensen efter Thea blir för stor bor hon inte längre bort än en kvart med bilen och det räcker med att höra hennes skällande i ett par minuter för att jag ska förstå att även om det var ett jobbigt beslut i många avseeden så är det också en lättnad. Att slippa känna att Thea är besvärlig och jobbig, att veta att hon uppskattas precis för den hon är och det hon gör.

Lycka till Cili, jag finns alltid här om det är något, stort som smått, problem eller bara beröm. Vi ses på SM ;)


Thea 9 veckor


Kommentarer
Postat av: Cili

Jag är så glad att hon är hos mig, hon har verkligen tagit sig raka vägen in i mitt hjärta. Tack för denna underbara hund!

2010-02-06 @ 00:18:50
URL: http://cili-blomgren.blogspot.com
Postat av: Anna

Att ta ett sådant svårt beslut, dessutom med en fantastiskt vältränad och duktig tävlingshund, är verkligen oegoistiskt. Jag tycker ditt beslut är oerhört starkt och jag vet ju att det inte varit lätt, vi har ju pratat om det här o timmar. Det är verkligen strongt av dig att ge Thea den här chansen.

2010-02-06 @ 08:27:22
URL: http://www.pudelbus.com
Postat av: Mikaela

Jag känner igen det du skriver, att det inte "klickar". Jag har en omplacering hemma och vi har inte hittat varandra än trots att hon bott hos mig i mer än två år. Vi fungerar inte alls ihop på agilitybanan, men tränar och tävlar lydnad istället. Jag skulle inte kunna omplacera en omplacering, men så är hon snart 7 år också. Thea är ung och har framtiden för sig på ett annat sätt.



Jag förstår att det är ett svårt beslut, och tycker att det är ett starkt agerande!

2010-02-07 @ 19:43:32
URL: http://www.elegantdogs.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0