Lussekatter

Celine och jag har bakat lussekatter idag, det blev fem plåtar och riktigt goda. Jag kör samma recept varje år och det verkar omöjligt att misslyckas.







50 gram jäst
5 dl mjölk
100 gram smör
1 ägg
1 gram saffran
1 burk kesella
1,5 dl socker
En massa mjöl
lite salt

Smölt smör och blanda med mjöken, rör ut jästen i vätskan. Tillsätt resten och kör med degkrokar på elvispen tills degen ser bra ut. Jäs 40 minuter. Baka ut lussekatterna och jäs 30 minuter till. Grädda typ 7 minuter i 225 grader. Ät! Fast inte när de är jätteheta, godast är de ljumna.

Kommentarer
Postat av: Gun & Co

Men Sandra, skall det verkligen inte vara lite mjöl i oxå? Nog för att jag har hört att degen skall vara lös..Tänkte försöka mig på att baka dom här. Dom ser läckra ut. Kram

2010-11-26 @ 15:08:00
Postat av: Sandra

Haha, klart det ska vara mjöl i, efter behag :)



Du kan fråga Sören om de fick godkänt ;)

2010-11-26 @ 15:32:07
URL: http://Www.villemo.se
Postat av: Katrin

Du har gjort det igen! Upp till bevis på måndag då!

2010-11-26 @ 23:21:01
Postat av: Gun & Co

Jag fick också smaka. Dom är supergoda. Tusen tack! Kram

2010-11-27 @ 14:37:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0