NM över för Lova

Så var årets NM över för Lova. Hon inledde bra med en stabil nolla i hoppklass och la sig på en fjärdeplats individuellt. Tre nollor i mål hade smallaget och låg tvåa.

I agilityklassen var det bara Lova som gick felfritt av de svenska hundarna i smallaget och medalj uteblev för laget. Individuellt hade Lova och Rikard klättrat två placeringar och låg tvåa inför finalloppet, en knapp sekund efter ledaren.

Lova startade näst sist i finalen och jag var mest orolig för starten med en tunnel under A-hindret, när de klarade den var jag nästan säker på att de skulle komma runt felfritt. Tyvärr fick hon fem fel på balansens nerfart. Detta är helt sjukt, men hon gjorde exakt likadant förra året på finalen i NM, jag tror hon låg trea då inför sista loppet och fick även då en femma på balansen. Lova är inte 100% stabil på kontaktfälten, men jag tror att hon har gjort maximalt två-tre avhopp under hela året. Under press och hets blir det helt enkelt för mycket och hon flyger av. Surt, eftersom det knappast är var och varannan gång. Alla andra kontaktfält under helgen har suttit fint, under hela hösten skulle jag vilja påstå. Med facit i hand kunde Rikard säkert ha gjort något litet annorlunda, påmint henne en extra gång, stannat till lite mer själv eller så. Hursomhelst gick det inte vägen den här gången... heller. Ledande hund diskade sig och guldet gick till sheltien Taco från Norge.


Kommentarer
Postat av: Britt

Som du själv skrev, så nära men ändå så långt bort. Trist, jag höll verkligen tummarna för att det skulle hålla hela vägen.

2010-11-21 @ 16:37:24
URL: http://www.blogtown.se/blog.php?id=Sol

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0