Analys inför lydnadsklass 3

Jag har börjat kika lite på momenten inför klass 3 och fundera på vad vi kommer att behöva jobba mycket med och vad vi kanske rentav redan kan. Jag vet att många tränar lydnad med sikte på eliten redan från början, vi har väl inte riktigt jobbat så utan tagit en klass i taget, därmed har vi inte ens testat vissa moment som t.ex. vittringen. Idag testade jag för oss tre helt nya moment, sättande, hopp-apport och inkallningen, Rikard filmade för att vi ska ha något att utgå ifrån och för att jag själv skulle kunna se hur det såg ut. Känner mig mycket nöjd med tanke på att det var första träningspasset!

Sittande i grupp - Låter löjligt enkelt, sitta en minut, hur svårt kan det vara? De jag har pratat med har dock beskrivit en annan story med hundar som lägger sig osv. Jag ska börja testa det direkt, Mika är ju ganska rörlig av sig, kanske blir hon lite stissig av att bara sitta stilla "utan att göra någon ting".

Platsliggande - Mika har uppträtt lite oroligt, nosat och tittat sig omkring på platsliggningen några gånger, jag funderar på att träna om momentet och låta henne ha hakan i backen. Det känns säkrare och gör kanske henne lugnare om hon har ett tydligt och konkret sätt hon ska ligga på.

Fritt följ - Här har vi en hel del att jobba på. Hög koefficient gör att jag verkligen skulle vilja få till fria följet bättre. Mika är ganska vinglig, växlar mellan att tränga och släppa mig, hon blir lätt distraherad och tappar fokus. Det gör att vändningarna ibland blir dåliga och sättandena sena. Träna, träna, träna är det som gäller, men gud vilket tråkigt moment det är...

Sättande - Låter enkelt i teorin, testade det för första gången idag och hon blev lite förvirrad först men fattade ganska snabbt vad det var frågan om. Känns som att det inte borde bli en alltför stor utmaning. (Bortse från min stela DK arm, tur det blev filmat, nu vet matte vad hon ska träna på...)



Inkallning med ställande och läggande
- Vi fick ju riktigt bra stil på inkallning med ställande till slut, ligga gillar Mika så nu hoppas jag att det inte ska vara något större probem att lägga till även det på inkallningssträckan. Den risk jag kan se är väl att hon blandar ihop begreppen och lägger sig när hon ska stå eller tvärt om. Kunde inte låta bli att testa en inkallning med både ställande och läggade idag och Mika köpte det direkt! Visst, inte perfekt och det kanske är lite tidigt att ropa hej, men jag känner mig optimistisk.


Sändande med platsläggande och inkallande
- Rutan på ett betydligt större avstånd, jag har riktat Mika i tvåan men nu drar det så många poäng att jag måste träna bort det. Funderar på om man ska lägga hunden när man själv vill eller på order av TL. (Någon som vet?) Detta känns som ett moment som passar en springtokig fröken, om hon sedan sringer till rutan eller inte återstår att se ;)

Apportering och hopp över hinder - Mika gillar att hoppa och att apportera, jag kan nästan med säkerhet säga att det här blir ett lätt och roligt moment. Testade det idag och precis som jag misstänkte så gjorde Mika rätt direkt, lite tugg i slutet av ingången behöver vi jobba på.

Metallapport - Den har vi tränat då och då sedan Mika var liten och jag tror inte det ska vara några problem alls.

Vittringsprov och apportering - Här känner jag mig liten, okunnig och osäker. Har ingen koll på hur jag ska träna in det och det känns så jobbigt att göra det med tanke på hanteringen av pinnarna osv. Ska plugga lite i mina böcker och försöka komma fram till något smart.

Fjärrdirigering - Vi har ganska nyligen börjat med ståskiften och på nära håll klarar hon dem bra, knappast på 10 meters avstånd så där har vi en del att jobba med.

Funderar på när debuten ska ske, det beror givetvis på hur mycket vi tränar, agilityn kommer nog att ta en hel del tid under sommaren, men jag siktar på juli. För mig är det alltid bra att ha ett mål med träningen som inte ligger alltför långt fram i tiden. Att anmäla till en tävling sporrar mig och är nästan ett måste för att få fart på träningen ;)


Kommentarer
Postat av: Helene

Ni är så duktiga! Heja heja! :-)

2011-04-20 @ 07:44:11
URL: http://Helene.pudelbus.com
Postat av: Åsa o Lovis

Heja! Du ska, om jag inte har helt fel, lägga hunden själv i rutan, tävlingsledaren säger inget.



Du har väl Svartbergs bok Med sikte på tian? Bästa lydnadsboken ever...

2011-04-20 @ 09:04:47
URL: http://www.toktassarna.com
Postat av: Stine

Det är föraren själv som bestämmer när hunden skall läggas i rutan. (Tävlingsledaren säger alltså inget.) Det finns dock två olika "taktiker" i rutan. Vissa lägger hunden direkt från springade och andra ställer först hunden med ett stanna och kommenderar sen ligg. Båda allternativen är ok på tävling. Det enda man skall tänka på är att man inte får flytta hunden efter att man laggt den. Dvs om hunden springer in i rutan och man direkt säger ligg och hunden hamnar lite utanför när den lägger sig så har man ingen möjlighet att "rädda" situationen genom att flytta hunden igen. Om hunden springer in i rutan och man kommenderar "stanna" och då ser att hunden är lite utanför rutan så kan man flytta hunden och sedan kommendera "ligg" när hunden är på rätt ställe. Att flytta hunden med extra kommandon kostar naturligtvis lite poäng, men å andar sidan är betyget noll om hunden ligger utanför med minsta klo.... Således handlar det mest om hur säkert man kan lära hunden placeringen i rutan.

Lycka till!!

/Stine



PS. "med sikte på 10:an" är verkligen en toppen bok för lydnadsträning!!

2011-04-20 @ 09:24:17
URL: http://www.16tassar.se
Postat av: Ullis, Diesel, Maq o Tim

Föraren bestämmer själv precis som de ovan skriver. Om jag inte minns fel får man rejäla avdrag om hunden springer in i rutan o lägger sig innan du sagt kommandot. Tror man har max 5 kommandon om man vill ha fullt betyg...

2011-04-20 @ 22:02:50
Postat av: Sandra med Vide

Hej! Vad ni är superduktiga som kommit så långt med träning och tävling! Jag rekommenderar att lära in vittringen genom att lära hunden att frysa med nosen på rätt pinne (som Maria Hagström lär ut). Då får man hunden säker i att välja rätt pinne innan man behöver blanda in apporteringsbiten. Har kört detta med Vide och han förstod ganska snabbt vad övningen gick ut på. Ett klurigt men roligt moment!

2011-04-21 @ 15:38:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0