Egen stomp

Häromdagen blev jag så himla sugen på stomp och jag har flera gånger funderat på hur svårt det egentligen kan vara att göra dem själv. Kanske inte lika stora eftersom jag inte har något gigantisk häll att grädda dem på, men små borde väl smaka lika bra de med?



Sagt och gjort, första provbakningen gjorde jag faktiskt redan igår, men de blev alldeles för söta då jag hade i för mycket sirap. Jag har googlat efter olika recept och utifrån dem har jag gissat lite på vad de borde innehålla.  



Dagens resultat blev riktigt bra, inte precis som stomp från Idre men ändå jättegoda. Jag tror att jag gräddar dem på lite för hög värme, därför blir de lite hårdare och inte lika mjuka och sega som originalet. Mina blev även lite tunnare än vad de brukar vara, kanske för att jag fegade med hjorthornssaltet, nästa gång ska jag öka på det lite så kanske de jäser sig tjockare.

Det var verkligen jätteenkelt att baka dem och gick hur fort som helst, jag som alltid har tänkt att scones är det snabbaste brödet man kan slänga ihop kommer fortsättningsvis bara att baka detta tunnbröd, mycket godare dessutom. Dessa kan man ju till och med göra i husbilen eftersom man inte behöver någon ugn.

Kommentarer
Postat av: Lina

hej!

sitter just nu i Idre där min morfar bor och planerar att i morgon baka stomp men mitt problem är att mormors (som är död) handstil är för svår att tyda så jag kan inte få till ett bra recept. Försöker googla men utan bra resultat. Skulle jag kunna få ditt recept?

Mvh Lina

Ps. jag ska baka på en stor platta

2011-02-21 @ 23:32:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0