Peppad på Freestyle

Jag har ju som sagt blivit lite intresserad av freestyle och nu är jag i full gång att leta efter lämplig musik, skriva upp vilka rörelser Mika kan och planera för hur jag ska lära in fler.

”Freestylens syfte är att förare och hund tillsammans utför ett kreativt och originellt program där rörelsemönster och takt är i samspel med musiken. Programmet ska spegla ekipagets samarbete och glädjefyllda relation.”

Beskrivningen låter ju vansinnigt rolig och efter att ha läst bestämmelserna för tävling hittade jag att;

"Programmet ska vara uppbyggt kring relativt få, enkla rörelser (cirka 3-6) och enkla övergångar mellan dem i klass 1."

När jag summerade vilka rörelser och trix Mika redan kan blev det runt 10 stycken vilket innebär att vi utan större svårigheter borde kunna sätta ihop ett program för klass 1. Då återstod bara en sak, att hitta en tävling och det verkade bli den svåraste biten, som det ser ut just nu finns det inte en enda vi kan åka på. Hoppas det kommer att dyka upp fler under våren och sommaren, annars lär det ju inte bli lätt att få sporten att slå igenom ordentligt. Jag har svårt att motivera mig att träna ordentligt om jag inte har tydliga mål, som tex en tävling. Och allvarligt, trix kan man väl träna, men det kan väl inte vara särskilt många som sätter ihop program med musik och allt och dansar runt med sin hund bara därför att?

Kommentarer
Postat av: Anna

Hahaha fan vad roligt- SOM DU batchat freestyle i alla år! :-D

2011-01-14 @ 13:55:49
URL: http://Www.pudelbus.com
Postat av: Anna

Hahaha fan vad roligt- SOM DU batchat freestyle i alla år! :-D

2011-01-14 @ 13:57:15
URL: http://Www.pudelbus.com
Postat av: Sandra

Hehe, jag tycker fortfarande att det många gånger är ganska töntigt. Har liksom svårt att se att sporten ska kunna tas på allvar om man klär ut sig till sjuksköterska, byggarbetare eller städtant och flänger runt till musik. Men det är ju jag det.



Mitt program kommer att ha klass ;p



Eru med eller, Anna?

2011-01-14 @ 14:04:13
URL: http://www.villemo.se
Postat av: Anita

Jag tilltalas av "klä upp sig istället för att klä ut sig"!



Har du kollat hundaktiv.se? Finns faktiskt lite tävlingar där!



2011-01-14 @ 22:12:54
URL: http://www.anitaaxelsson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0