Amerikanska pannkakor



Häromdagen blev jag sugen på pannkakor, det rimmar lite illa med mitt sundare liv eftersom pannkakor varken kan anklagas för att vara nyttiga eller näringsrika, men jag gjorde som jag brukar, snickrade ihop ett eget lite bättre recept. Halva släkten befinner sig just nu i Thailand och en klassiker på frukostbufféerna där är amerikanska pannkakor. Jag har aldrig provat att göra det hemma, men tycker det är riktigt gott på semestern så varför inte här?



Jag bytte ut hälften av vetemjölet mot grahamsmjöl, skippade sockret helt (de man äter i Thailand smakar typ sockerkaka) och tillsatte inget smör i smeten, istället bytte jag ut lite av mjölken mot turkisk yoghurt. Plättlaggen penslade jag med olja och resultatet blev riktigt bra, inte alls lika degigt som jag tycker att det är att äta vanliga pannkakor.


Celine gav pannkakorna med beröm godkänt. "Bättre än vanliga pannkakor" var hennes omdöme.

Receptet då säger ni. Här kommer det svarar jag.

Amerikanska Pannkakor (21 st i plättstorlek)

3 dl mjölk, filmjöl eller naturell yoghurt
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl grahamsmjöl
2 tsk bakpulver
1 ägg
0,5 tsk salt

Lite olja till stekpannan.

Blanda alla torra ingredienser, vispa med mjölken och sist i med ägget.

Kommentarer
Postat av: Linda

Jag har aldrig provat med grahamsmjöl, men vi brukar ha havregryn i våra. Väldigt gott!

2011-03-11 @ 17:43:09
URL: http://www.stormstjarnanskennel.se
Postat av: Sussie

Fin blogg!

gå gärna in på min blogg och tävla om veckans blogg och fler en 1000 nya besökare om du vinner på http://suzys.devote.se/

Kram :)

2011-03-11 @ 19:34:21
URL: http://suzys.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0