Bara barnkalas... eller hjälp, jag behöver en festfixare.

Celine fyller fyra år i april och hon har bestämt sig för att ha sitt första riktiga barnkalas. Jämngamla kompisar bjuder henne på sina födelsedagar, så det är väl bara att haka på antar jag. Nu när det närmar sig börjar jag fundera på en massa saker.

Punkt ett. Hur många är lagom att bjuda och framförallt vilka ska man bjuda? Hela dagiset är ju uteslutet, jag vägrar ha tjugotalet ungar hemma samtidigt. Jag frågade Celine vilka hon ville skulle komma och då rabblade hon upp namnet på sex flickor och en pojke. Antagligen de hon leker mest med. Det som känns lite dumt är om något barn kommer ikläm och känner sig bortglömt, även om jag kommer att skicka ut inbjudningarna så kommer de ju säkert att prata om det på dagis. Nu senast hade jag någon idé om att bjuda alla (flickor?) födda samma år som henne, det innefattar de hon själv nämnde och kanske någon till. Jag räknar sedan med ett bortfall på några som inte kan komma och då kanske vi landar på 6 barn. Känns lagom.

Punkt två. Celine gillar rosa, prinsessor, katter och glitter. Får hon bestämma själv blir det ett prinsesskalas med Törnrosa i spetsen. Kanske kan Hello Kitty komma i fråga. Vad gör jag, kör på det hon vill ha eller hittar på att ballonger, servetter och papptallrikar bara tillverkas i grönt, gult och orange? Ibland känns det nästan som man som förälder ska behöva skämmas lite för det, att man har en dotter som gillar "typiskt flickigt", att de som fått sin döttrar att bara gilla fotbollar, bilar och blå gympaskor är lite bättre föräldrar än de som har flickor som leker med dockor i prinsessklänning. Hur många skulle lika malligt skryta om sin son i klänning och hårspännen?

Punkt tre. Godis eller inte godis? Nästan ett lika hett ämne som genusfrågan. Celine får äta godis, men bara på lördagar. Kalaset kommer att vara på en lördag, alltså borde en liten godispåse i fiskdammen innan man går hem vara okej. Jag tänkte nog lägga i någon lite sak som t.ex. såpbubblor och klistermärken i påsen också, skulle någon förälder inte låta sitt barn äta godis, får jag väl helt enkelt köra på bara prylar i den påsen.

Punkt fyra. Egentligen ett lyxproblem. Jag googlade Barnkalas och fick sjukt många träffar, en mängd företag säljer varenda sak man kan tänkas behöva och inte behöva till ett barnkalas, antingen separat eller i färdiga paket. Jag och Celine får nog sätta oss tillsammans och kolla igenom Kalaslagret, Kalaslandet, Kalaspinglan, Partyland, Kalasbolaget, partytajm, Hiphiphurra, Partystore osv.

Kommentarer
Postat av: karin & ozzy

Kolla med dagis om de har barnen indelade i grupper - på vårt dagis är det fyra grupper och traditionen säger att man bjuder två grupper, ca tio barn. Kolla med någon annan förälder om någon vet nåt.



Rosa rosa och Hallo kitty ska väl barnet få, det är ju hennes kalas - men inte bara bjuda tjejer. Lite kan vi väl kämpa emot!



Tala om i inbjudan om du vill att föräldrarna ska stanna kvar eller om det är ok att lämna kidsen.



Personligen tycker jag man kan strunta i godis - men på den punkten verkar jag vara ett UFO!



Några tips iaf - själv ska jag gå emot mina principer och köpa ett kalas när det är dags för sexårsfirande i maj...

2011-03-14 @ 22:47:42
URL: http://www.kalasbyxan.blogspot.com
Postat av: Åhza

Punkt ett: Jättesvårt! Jag brukar helt enkelt bjuda de hon leker med, bra att du skickar ut inbjudan istället för att lägga på dagis då.



Punkt två: Självklart ska hon få sitt rosa kalas! Killar har ju Monster/Bakugan/Spidermankalas? Och du kommer blicka tillbaka till den här rosa tiden med längtan den dagen hon vill ordna ett raveparty...



Punkt tre: Återigen är det Celines kalas, godis it is! Bra är att ta reda på om nån är allergisk eller sockersjuk iofs.



Punkt fyra är frivillig! Man kan få en hel del bra ideér om man inte orkar själv? Ska nog kolla in dom där hemsidorna själv, faktiskt...



2011-03-15 @ 07:55:23
URL: http://ahzaleoni.wordpress.com
Postat av: Marika

Gammal klassisk och bra regel: barnet får bjuda lika många barn som år hon/han fyller! Dvs hon får bjuda 4 kompisar. Fler mäktar en liten ändå inte med att leka med!



Godis är självskrivet på barnkalas. Föräldrar som gör livet jobbigt genom att skapa massa onödiga regler får vänja sig vid det...

2011-03-15 @ 11:20:24
URL: http://www.trollglitter.se
Postat av: Mikaela

Sebastian fyller år nu snart också och jag har valt att bjuda de från dagis som han brukar leka med. Tyvärr blir det så att flera inte bjuds men det går inte att göra något åt det.



Håller också med att hon ska få ha sitt rosa kalas.



Jag tycker detlåter som en bra idé att du har fiskedamm med små godispåsar och kanske någon ballong el liknande i.



Tänk också på att skriva hur länge kalaset pågår, tex mellan 14-16 så du och de andra föräldrarna vet när barnen ska hämtas. Finns ju risk att du annars sitter med 7 barn till 19 på kvällen...



Annars tycker jag inte man ska krångla till det för mkt. Barn i den här åldern brukar leka på så bra tillsammans ändå så man behöver inte hitta på en massa. Och pågår kalaset i ca 2 tim så går det väldigt fort.

2011-03-15 @ 20:10:35
URL: http://www.twincy.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0