Dag 25

Nu har det gått 25 dagar på min utmaning mot en sundare livsstil, det innebär att jag avverkat en fjärdedel av de 100 dagarna jag har tänkt att dokumentera. Det huvudsakliga målet har varit att äta bättre och mer regelbundet, röra på mig mer och bli av med sötsuget, mer mätbart önskar jag tappa ett par kilo i vikt.

Jag tycker att jag lyckats bra med matbiten, jag äter frukost, lunch och middag och ett par mellanmål varje dag. När jag jobbar äter jag lunch där, ibland (rätt ofta...) severas mat jag inte gillar och då har jag försökt ta med mig egen mat för att slippa leva på bara knäckebröd och vatten de dagarna för att sedan utsvulten kasta i mig allt jag kommer över när jag kommer hem. Jag har gjort små förändringar som att byta ut pasta och bröd till fullkornsvarianter och äta mer grönsaker. Att utesluta kolhydrater helt är inget alternativ för mig, dels är jag så kräsen att det knappt skulle bli något kvar att äta, dels tror jag personligen på en varierad kost där både fett, protein och kolhydrater ingår. Att proppa i sig sjukliga mängder fett och inte en kolhydrat kanske får många att tappa i vikt, men jag kan aldrig tro att insidan mår helt hundra av det, ärligt talat blir jag äcklad bara av tanken. Jag undviker riktiga kolhydratbomber som vitt bröd och öser inte i mig bara pasta och potatis, försöker använda mitt sunda förnuft och den gamla klassiska tallriksmodellen. 

Sötsuget har inte alls varit så stort och jobbigt som jag förväntade mig, nu har jag inte varit helt ren, utan ätit godis på lördagarna och lite sylt slank ner till pannkakorna häromdagen till exempel. Skillnaden mot förut är ändå markant och det känns bra.

Det jag lyckats sämst med är träningsbiten, jag hade tänkt att köra med crosstrainern en stund varje dag, det har nog blivit kanske 2-3 dagar i veckan istället. I övrigt har hundpromenaderna varit min enda motion. Jag hoppas och tror att det blir lättare att ta sig ut ju närmare våren vi kommer, ljus och värme brukar ha en positiv effekt.

Nu kämpar jag vidare, eller kämpar är väl fel uttryckt, jag kämpar inte alls direkt och njuter faktiskt och mår bra. Halvtidsrapport kommer om ytterligare 25 dagar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0