Lerträning och rutan med markeringar

Direkt efter jobbet idag åkte vi till klubben för att träna lydnad. Det var länge sedan jag var där, men nu när jag har anmält till tävling gäller det att sätta lite fart. Rikard fick hjälpa till att kommendera. Jag körde rutan med markeringar mellan konerna för första gången, den här gången blev det med band, har tänkt att testa med sågspån och kanske sprayfärg också eftersom jag inte vet hur det kommer att vara på tävling. På första försöket blev hon lite förvirrad och stannade för tidigt, sedan gick det klockrent, till och med bättre än vanligt. Det kändes som hon hade mycket enklare att förhålla sig till de tydliga markeringarna som banden gav än bara koner i hörnen.


Tittar man noga kan man till och med se vart hon har stannat i rutan, i mitten :)

Jag körde alla momenten förutom inkallningen, eftersom halva planen var väldigt isig. Allt gick riktigt bra, men vi har ett problem, ett riktigt jobbigt problem som nog är större än vad jag kunnat ana, jag såg tecknen redan i höstas men när det blev minusgrader så försvann också det bekymret och jag tänkte inte mer på det. Mika hatar lera och blött underlag. Hon totalvägrar att sätta ner ändan och vill bara högst motvilligt lägga sig och då gärna med rumpan i luften. Jag försökte med allt; godis, hot, leksaker, tvång, lockande, trugande, väntade ut henne, you name it. Hon hade bestämt sig och så var det. Det fanns bara en liten del på planen som var lerig och blöt och den undvek hon så gott hon kunde, på övriga platser gjorde hon precis allt jag bad henne om, men absolut inte där. Detta blir förstås ett bekymmer. I Sverige. I april. Är. Det. Lerigt. Och då ska vi tävla. Jag försökte komma på något vettigt i bilen på vägen hem när jag kände mig värdelös och misslyckad och kom fram till att jag helt enkelt får träna in ett nytt jätteroligt moment, jag ska kalla det "ta vattenpölen", i förlängningen kanske vi kan lära in "rulla i leran" eller något i den stilen. Bara hon accepterar blöta underlag, helst tycker de är mer än okej, kanske till och med lite roliga?

Någon som har goda idéer? Hur får jag henne att gilla blöta underlag? Jag tyckte inte att det blev bättre eller lättare när hon väl var lerig och blöt, snarare tvärt om. Att spola henne med slang så hon är genomvåt känns ju inte heller aktuellt den här årstiden. Tilläggas bör väl att hon älskar att bada i sjön, men gillar inte att bli duschad.

Kommentarer
Postat av: Anonym

2011-03-09 @ 22:49:54
Postat av: Mikaela

Det är ju väldigt svårt det där med att få hunden att gilla leriga underlag. Den enda idén jag kan komma på det är just att varje dag det är sånt underlag ute så går ni ut och leker/kampar/lattjar i leran. Dra åp dig rejäla gummistövlar och regnbyxor och bli som ett barn i lerpölarna så kanske Mika också känner positivt till dom senare. Därefter är det bara att börja lägga in lite små-kommandon som kanske "stå" och gå över till "sitt" osv.

Önskar jag hade mer precist förlag att komma med :-)

2011-03-11 @ 12:49:21
URL: http://www.twincy.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0