Scones



Jag fortsätter på temat med lite roligare, men ändå nyttig frukost i mitt 100 dagarsprojekt. Strax efter fem slog jag på ugnen och drog igång ett sconesbak, en tidig morgon är alltså ingen ursäkt för att hoppa över frukosten ;) Medan bröden gräddades hann jag klä på och sminka mig lite och det var ljuvligt att komma ner till köket och plocka ut nybakade scones.

Två scones

1,5 dl fil/yoghurt (jag tog hälften turkisk yoghurt, hälften vanlig)
1 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
0,5 dl (fiber)havregryn
1,5 tsk bakpulver
0,5 tsk salt

Som vanligt kan man ju tillsätta lite vad man gillar, tex solrosfrön, pumpakärnor, linfrö, riven morot osv.

Blanda de torra ingredienserna, kör sedan ihop allt med degkrokar på elvispen, degen blir ganska kladdig så jag plattade ut två kakor med baksidan av en sked på plåten och gräddade ca 10 minuter i 200 grader.

Kommentarer
Postat av: Anna

Inte för att vara en party pooper men... bröd är helt sjukt kaloririkt, oavsett vad du stoppar i... ät så tunna och lätta bröd som möjligt och lägg kalorierna på mer långmättande saker som proteiner - t.ex ägg.

2011-03-16 @ 08:12:08
URL: http://www.pudelbus.com
Postat av: Anonym

Jo, jag vet. Bröd är numera livsfarligt om man frågar de flesta ;) Jag kör inget GI, LCHF eller liknande, gillar kolhydrater alldeles för mycket för att leva utan dem, istället satsar jag på energi in minus energi ut typ, att överskottet inte ska bli för stort. Det tillåter mig att äta i princip allt fast i rimliga mängder förstås. Frukosten jag åt idag gav mig nästa exakt samma mängd energi som omeletten jag gjorde häromdagen, dock med helt annan sammansättning vad det gäller fett, protein och kolhydrater förstås. Hur jag står mig på ett bröd gentemot en omelett kan jag meddela framåt lunch :)

2011-03-16 @ 08:57:13
URL: http://www.villemo.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0