Vittringsträning

Som jag har skrivit flera gånger har jag varit ganska bekymrad över vittringen som kommer nu i lydnadsklass 3. Mest grundar det nog sig i att jag själv är osäker, både på hur momentet ska genomföras och se ut, men framförallt vilket som är det bästa sättet att lära in det. Jag började enligt metoden i "Med sikte på 10:an" och hade massor av pinnar i gräset med godis utstrött. Mika fattade galoppen direkt och kopplade på näsan, eftersom hon är lite pinn- och apporteringsgalen kändes det som en bra början att hon inte bara plockade varenda pinne hon såg. Ganska snabbt minskade jag ner antalet godisar till 2-3 och godismarkerade en pinne i mängden. När godisarna var uppätna fortsatte hon att leta runt och kom såsmåningom till den pinne som luktade godis, där var jag snabb och klickade. Ungefär så långt kom vi utomhus. Sedan kom det dåliga vädret med regn och jag la om träningen till att göra den mest inomhus.

Eftersom jag är lite otålig och ibland slarvig gjorde jag ett ganska stort hopp och skippade godisarna helt inomhus, det kändes som att de var för synliga och jag ville inte riskera att hon glömde bort att använda näsan och bara gick på synintrycket istället. Jag började med att använda godisbitar och gnugga lite mot rätt pinne, de andra var förstås helt utan doft och lät henne testa.

Glädjande nog verkar det funka bra, hon markerar i princip alltid rätt pinne och smakar inte på de andra, det vi behöver få igång är gripandena, men eftersom att jag vet att hon gärna hämtar grejer har jag varit lite försiktig med att låta henne göra det ännu. Jag vill inte riskera att hon bara börjar plocka vilken pinne som helst, utan prio ett nu är att nosa sig fram och markera rätt pinne och det gör hon oftast genom att gapa över den, smaka lite eller gripa den löst.

Såhär såg träningen ut nu på morgonen.


Kommentarer
Postat av: Mette

Med Tux använde jag kottar för att kolla att han hade fattat. När vi gick i skogen och jag hittade ett område med riktigt mkt kottar så tog jag en kotte, bröt av en flik så jag kunde se att han tog rätt. Slängde tillbaka kotten och så fick han leta. Det funkade super, han älskade det och jag slapp 'förstöra' pinnarna.

2011-05-26 @ 10:32:44
URL: http://mette.ozzy.se/
Postat av: Stine

Det ser jätte fint ut!

2011-05-26 @ 12:09:22
URL: http://www.16tassar.se
Postat av: Mikaela

Det går ju jätte bra för er :-)

Ang ditt förra inlägg om bloggandets vara eller inte vara så kan jag säga att jag är inne och kikar i din blogg flera ggr i veckan och tycker den är väldigt rolig att läsa plus att man själv blir peppad att ta tag i saker.

2011-05-26 @ 12:18:58
URL: http://twincy.se
Postat av: Sandra med Vide

Vad lugnt och fint Mika letar!

2011-05-27 @ 15:43:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0