Bakar lussekatter

Idag har vi bakat lussekatter, det känns absolut nödvändigt att baka dem själv då jag aldrig har smakat en god köpt lussekatt. Under tiden degen jäste plockade vi fram ljusstakarna och gjorde det lite adventsfint här hemma. Jag insåg i röran att vi knappt äger en enda julgardin, jag brulkar nog inte byta men funderar på om jag ska kolla om man hittar några fina i affären och kanske byta i köket iallafall?



Receptet jag använder är inget konstigt utan en helt vanlig vetedeg, sedan lägger jag till ett ägg, en burk kesella och två påsar saffran. För att inte få dem torra ska man använda så lite mjöl det bara går och inte grädda för länge, jag kör 225 grader i  6-7 minuter. Så fort de har svalnat hyffsat fryser jag in alla som inte ska ätas samma dag, för redan dagen efter är de trista tycker jag.



Det kommer med all säkerhet att bli flera bak innan jul, jag funderar på att prova att baka lussebullar med fyllning, fast inte med mandelmassa. Någon som testat att baka med vanljfyllning tex? Eller något annat som kan passa?



Celine tröttnad rätt fort på att baka, men dök upp emellanåt och hjälpte till med att peta i russin och pensla dem med ägg. Precis när jag gräddat alla plåtarna och städat av köket kommer hon och undrar om vi kan baka pepparkakor nu. Ehhh.... Nej! Det får bli en annan dag...

Kommentarer
Postat av: Helebe

Fina! Jag Tänkte prova receptet i Gudruns blogg:



http://fundera.bloggagratis.se/2011/11/23/6726846-om-saffran-hastlangder-snackor-och-lamm-om-att-det-forutom-saffran-luktar-for-allra-minst-tjugo-ar-sedan-har-hemma-i-koket-ikvall-om-retroaldrande-alltsa/



Låter smarrigt!

2011-11-25 @ 19:19:47
URL: http://Helene.pudelbus.com
Postat av: Stine

Ett bra tips är att göra saffransnurror med vitchokladfyllning. Jag gör en "gegga" med smält choklad och smör som jag sedan brer ut på degen, rullar ihop, skär i bitar, lägger i bullformar, penslar med ägg och avslutar med pärlsocker. Riktigt gott!!

2011-11-25 @ 22:21:46
URL: http://www.16tassar.se
Postat av: Britt

Jag provade receptet i Gudruns blogg nu i kväll. De blev jättegoda och saftiga bullar, inte alls torra och trista :-)

2011-11-25 @ 22:51:23
URL: http://www.brittp123.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0