Hur gick det i Rättvik?

Tidigare än beräknat landade vi hemma i Kungsängen i söndagskväll. Lova har kört fyra lopp om dagen och Mika två. På lördagen gjorde Lova två felfria lopp individuellt och blev trea i båda, ett av loppen filmade Mikaela.

 

Även i lagklasserna gjorde hon två felfria lopp, en av klasserna vann laget. Mika laddade som sjutton så fort vi överhuvudtaget närmade oss körhallen och höll på att gå upp i atomer när vi närmade oss banan där inne. Första klassen lyckades hon göra i princip alla fel man kan, en rivning, vänded i en tunnel, slalomfel och tog hinder från fel håll. Kände mig väl inte vrålnöjd i mål. I agilityklassen kändes hon betydligt trevligare, men fick återigen slalomfel, jag gkorde om och resten fungerade bra.

På söndagen började Lova med att vinna agilityklassen, men fick tyvärr fel i hoppklassen. Laget vann båda klasserna och säkrade därmed vinsten som årets lag tror jag. Mika var om möjligt ännu mera laddad än dagen innan och allt blev bara pannkaka. Hon stressade och skrek på banan, tog inte ens enkla kommandon och jag fick lägga henne och strunta i ett par hinder i sista klassen för att återfå någon typ av kontroll och kontakt. Det klokaste hade kanske varit att bara gå av, men jag hade inte räknat med att hon skulle vara så och hann inte fatta några bra beslut just då. Efteråt var jag grymt besviken och det kändes som att vi lika gärna kunde lägga ner agilityn. Jag har haft lite svårt att motivera mig för den träningen och när det dessutom blir såhär känns det inte direkt roligare. Ikväll körde vi ett litet pass efter lydnadsträningen (som för övrigt gick toppen!) och hon är ju såklart laddad på träning också och slår dövörat till ibland, men jag upplever aldrig den där okontaktbara bubblan av stress (?) som hon gick in i söndags.

Kommentarer
Postat av: Eva Marie

Gratta Rikard för årets lag. Attans att jag inte kunde vara där och försöka kämpa för att de inte skulle få den ;) Men de är helt klart värda titeln!



Du får tänka att hon är unghund, och till våren kommer du ha löst det :) Lycka till med tränandet!

2011-11-08 @ 21:33:31
URL: http://propiraya.se
Postat av: Britt

Grattis till årets lag! Grymt bra att vinna 3 lagklasser av 4 och dessutom en vinst och 3 andraplatser. Härligt att lydnadsträningen gick bra. Vi kan ta ett pass med vittringen på lördag om du vill.

2011-11-09 @ 07:34:09
URL: http://www.brittp123.wordpress.com
Postat av: Åsa o Lovis

Hur van är hon att träna/tävla i ridhus med den mängden hundar och den ljudvolymen som är i ridhus?



Jag tränade Kaia för första gången i ridhus i söndags o när jag kom hem var jag först lite förtvivlad o sen tänkte jag en gång till och insåg att hon ju faktiskt ALDRIG varit i den miljön förut. Då insåg jag att hon ju gjort en hel del bra saker åxå. Kan inte det stämma med Mika åxå? Hon är ju trots allt rätt ung fortfarande!

2011-11-09 @ 14:23:22
URL: http://www.toktassarna.com
Postat av: Sandra

Visst har ni rätt, Mika är ung, mycket yngre än vad jag kanske upplever henne många gånger. Hon var väldigt tidigt mogen både fysiskt och mentalt, kanske får vi igen det nu? ;) Det känns bra att det är ganska få tävlingar nu, perfekt tid att träna och mogna i lugn och ro.



Ridhus har hon tränat mycket i, men inte tävlat och det är förstås en himla skillnad. Allt blir ju ganska trångt och det finns ingenstans att riktigt dra sig undan inför start.

2011-11-09 @ 18:47:17
URL: http://www.villemo.se
Postat av: Maria

Som Åsa skrev, ridhus, och framför allt körhallen ÄR speciell, ljudvolymen och mängden hundar överallt.

Mitt o Dex första lopp där nu var INTE bra, rivningar och missförstånd. Nästa lopp var bättre... jag kom nämligen på en av anledningarna till att Dex inte gjorde som jag sa... Han tyckte mog att jag mes-körde runt banan, han hörde mig helt enkelt inte på samma sätt som han brukar. Jag använder mycket verbala komandon, med rättså dominat röstläge, och han går igång på det på ett possitivt sätt och JOBBAR.

I körhallen så var jag tvungen att mer eller mindre vråla för att få samma respons från honom.

Betänk då att han är 5½ och Mika... "några" år yngre :)

Tror nog ljudet påverkar dem även om man som förare inte använder rösten, ljudmiljön är "stökig" helt enkelt.

2011-11-09 @ 21:43:54
URL: http://erosdex.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0