Helgen som kommer

Idag är jag ledig, Richard jobbar någon timme sedan ska vi packa husbilen och åka västerut. Ikväll går bilen mot Ullared och jag tänkte hinna in och handla lite innan de stänger. På lördagmorgon fortsätter vi mot Svenljunga för att hälsa på Lovas uppfödare. Det var jättelänge sedan vi var där så det blir roligt! 

På söndag är det lydnadstävling på hemmaplan, jag har varit och tränat både onsdag och torsdagkväll, igår med sällskap av Malin. Det jag främst behöver jobba på är gruppmomenten. Inte helt otippat är det svåraste momenten för Mika att bara ligga eller sitta still. Det är så himla svårt att komma åt de där små felen, som att hon tittar runt för mycket i sittandet eller sträcker ut en tass i liggandet. Går jag in och korrigerar kommer jag bara att få in (ännu mer?) osäkerhet i momentet, för en del av vårt problem är nog att hon inte känner sig helt avslappnad och trygg. En annan är nog att hon inte har en så genomtränad och stabil grund att stå på, när problem dyker upp har vi inte så himla mycket att backa tillbaka till och luta oss emot. Hon hittar iallafall aldrig på några dumheter eller saker som orsakar probem för de andra hundarna tack och lov. I övriggt känns det mesta i lydnaden bra, vi tränar vidare på vittringen och hon kommer alltid in med rätt, probemet är att hon i sin iver ibland råkar smaka lite på fel. Samma grej har vi där, jag går absout inte in och petar då vi redan har haft osäkerhet där som resulterade i beslutångest hos Mika och att hon inte ville komma in med någon pinne alls. Nu gillar hon verkligen momentet och mitt mål är bara att göra henne så säker på sin uppgift att hon inte ska behöva ta någon felaktig pinne i munnen. Det är ungefär 50/50 när vi tränar.

Vi tränade lite agility också, planen var tyärr så hal att jag bara fixade korta kombinationer och enstaka hinder.

Kommentarer
Postat av: Anna

"Hälsa på Lovas uppfödare".... hmm hmm hmm vaaaad kommer ni ha med er i bilen hem tro? ;)

2011-10-28 @ 10:05:56
URL: http://www.pudelbus.com
Postat av: Annika Mojanis

Jämställt ska det va. Din dag idag och Rikards i morgon...

2011-10-28 @ 20:05:54
URL: http://www.kennelnyans.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0