Tredje gången i elitklass

Idag gjorde vi vår tredje start i lydnadsklass elit, denna gång på hemmaklubben Bro-Håbo. Förutsättningarna kändes bra, även om vi inte fått till så många träningspass som jag hoppats på. Det var många startande, så gruppmomenten delades i två och de övriga momenten gick sedan uppdelat i två ringar för olika domare. Ett mycket snabbt och smidigt sätt, då väntan blir så himla lång annars, jag drog startnummer 8.

Sittandet gick bra, Mika fick en 10.
Platsen har vi tränat mycket i veckan, jag har dessutom låtit provocera henne mycket med att andra runt omkring sagt "ligg", "lägg dig" o.s.v. för att hon inte ska gå på de andras kommando. Det gjorde att hon idag bara tittade misstroget på mig och såg ut att tänka "Nej du den går jag inte på" när jag sa ligg. På ett dk la hon sig iallafall. Vi fick en 9:a p.g.a det. Jag tyckte mig se att hennes framtassar inte riktigt låg på samma sätt när jag kom tillbaka som när jag gick, men inga kommentarer om det i protokollet.
Fria följet gjorde hon riktigt bra och vi satte nytt personligt poängrekord med en 9:a. Lite sega sättanden behöver vi dock jobba med.
Dumrutan har varit (är) ett av Mikas bra moment, idag blev det något missförstånd i sättandet och hon förblev stående, i övrigt bra, en 7:a.
Inkallningen får jag lite ta på mig, jag tycker det är svårt att se vart hunden är i förhållande till skytarna och ger ofta kommando för sent, okej utförande i övrigt, en 9:a.
Rutan gick bra, men eftersom jag som sagt ser ganska dåligt tyckte jag att hon var på gränsen till utanför i bakkant och kommenderade in henne mot mitten innan jag la, i övrigt kanonbra. Det blev förstår avdrag för dk, 8 poäng. (Någon jag pratade med efteråt trodde också att hon hamnat lite utanför om jag lagt direkt, så det var nog rätt beslut)
I Apporteringen har hon haft en tendens att låsa på den sist utlagda apporten, så även idag. Jag drog vänster, men hon ställde sig riktad mot höger vid konen och tittade inte ens på mig. Jag kommenderade och hoppades att hon skulle se att jag pekade vänster, det gjorde hon inte. Jag stoppade henne direkt och skickade om, då tog hon dirgeringen och gick ut fint och tog rätt. Behöver träna på att andra lägger ut apporterna åt mig och att hon inte fattar egna beslut. 7.5 poäng.
Hopp-apport gjorde hon som vanligt bra, men fick bara 8.5 poäng med kommentaren "tappar tempo tillbaka". Snålt.
Vittringen. Tränat mycket i veckan och det funkar nästan alltid bra, ibland frestas hon att smaka lite på fel innan hon alltid kommer in med rätt. Jag hoppades verkligen på att det skulle funka idag, efter att ha nollat den båda tidigare tävlingarna kändes det som att vi behövde det. Tyvärr vart det tokfel igen, hon smakade på fel, lyfte rätt, släppte och kom in med ytterligare en annan. Suck. Bara att träna vidare antar jag, nu ska jag köpa in flera meter med pinnar så jag har fler att träna på och kan använda nya, så ska jag ta hjälp av kända och okända personer som får lägga ut, alternativt bara ta på pinnarna. Hittills har jag mest tränat själv eller med Richard. Kanske är det nya och främmande dofter som ställer till det? 
Fjärren fick vi 8:a på. Kommentaren var "sitter ej" ?!? Nog sjutton satt hon, lite säckigt i första skiftet från liggandet, men att hon ej satt känns helt fel.

Totalt blev det ett andrapris på 244 poäng, återigen hade bara någon usel poäng på vittringen räckt för vårt efterlängtade förstapris. Irriterande är bara förnamnet, nu är det två veckor tills vi ska tävla lydnad igen och då ska vi fixa det!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0