Vinst igen!

Samma tid och på samma plats som igår infann vi oss även idag för att tävla ytterligare en lydnadsklass 1 och för att delta i cupfinalen senare på dagen.

Platsliggningen blev uppdelad i två grupper, jag och Mika hamnade i andra. Vi stod och tittade på den första innan det var vår tur och efter det som hände igår var jag ganska orolig även om hunden som bet igår inte verkade vara där idag. Det började lugnt, men efter ungefär halva tiden blev det tumult och alla hundar utom en for upp och började springa runt. Jag kan ju säga att min oro inte blev mindre efter att ha sett det precis. Det var åtta hundar i Mikas grupp och vi fick en plats ungefär i mitten, med Singla på ena sidan och en hund jag kände igen från gårdagen på andra sidan, det kändes som bra grannar iallafall. Tyst för mig själv räknade jag långsamt och repeterade luciasånger för att fördriva minuterna som kändes evighetslånga innan tävlingsledare sa de magiska orden "Tiden är ute, ni kan återgå". Herregud vilken lättnad, en hund reste sig bara upp och gick långsamt framåt, alla andra låg fint.



Mika fick en 10:a både på platsliggningen och tandvisningen.

Vi fick startnummer 13 och innan oss skulle de dessutom ha en liten paus så jag la Mika i bilen en stund och tittade på de andra. Mika kändes fin men lite trött, inte i benen för de springer alltid, men i huvudet. Under linförigheten hade hon dålig kontakt och fick därmed långsamma och sneda sättanden, dessutom trängde hon mig ganska mycket, betyget blev 8:a. Läggandet var bra men när jag skulle återgå började hon nosa på marken, det gav ett avdrag och vi fick 7,5 poäng. Inkallningen kändes bra, 9,5 poäng. Ställandet fick hon en 8:a, där irriterar jag mig på att jag inte säger sitt åt henne så att hon hör det i avslutet, annars helt okej tycker jag. Apportering, en 10:a och slutligen hoppet 9,5 poäng.

Självklart är jag nöjd över vår prestation och jätteglad över att Mika fick ytterligare ett förstapris. Det som känns lite dåligt var att hon var lite flummig och disträ, antagligen till stor del av trötthet. Det skulle även visa sig senare att den lilla damen inte riktigt orkar hålla fokus två tävlingsdagar ännu.

På prisutdelningen visade det sig att vi fått totalt 177,5 poäng och återigen vunnit klassen. Därefter var det dags för finalen i Lucia cup, jag bestämde mig för att ta hoppet som vårt valfria moment, egentligen borde jag kanske ha tagit apporteringen som är "lätt" att få en 10:a på, men det kändes så tråkigt och jag tror Mika gillar hoppet bäst, hon föredrar moment med action i ;) Vi var nio stycken och först ut var linförigheten, alla domarna satte slutna betyg så jag vet inte vad vi fick, men det var ungefär i klass med det vi gjorde tidigare i idag. Mika kändes riktigt vimsig och egentligen hade nog det klokaste varit att åka därifrån och strunta i cupen, men det kändes lite dumt eftersom jag tacka ja igår och jag tänkte att tre moment skulle hon nog klara av. Jag hade fel. Inkallningen startade hon snabbt och fint mot mig, såg en kon vid sidan och drog i en båge mot den innan hon kom. Sist ut var hoppet som jag valt, jag kommenderade hopp, Mika hoppade och drog rakt förbi mig och säker 15 meter bort där en ruta stod uppställd, där stannade hon, nöjd och glad.  Vi stod för underhållningen i cupen kan man säga ;p



Linförigheten är inte hennes starkaste moment, men bättre än såhär kan hon definitivt, det vet jag. Nu ska vi ta det lugnt några dagar och sedan komma igen och träna på det, även i tävlingslika situationer, på nya platser och med mycket störningar. Övriga moment känns så bra att jag bara kommer att underhålla dem till nästa tävling som är planerad till annandag jul.

Kommentarer
Postat av: Michaela

Superbra jobbat och jag är impad över att Mika som är så ung höll ihop så bra under två tävlingsdagar. Pana kan inte koncentrera sig så länge ännu under en dag och hon är 15 månader :P

2010-12-05 @ 18:34:34
URL: http://hundrelaterat.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Grattis igen!

Ni är verkligen jätte duktiga!

2010-12-06 @ 09:46:58
URL: http://twincy.se
Postat av: Mikaela

Gud så roligt, Sandra! Det ser jättefint ut, lycka till i fortsättningen :)

2010-12-06 @ 12:21:50
Postat av: Cili

Grattis!



Vad duktiga ni är både du och Mika!

Ska bli kul att följa era framgångar på lydnadsbanorna =D

2010-12-07 @ 23:17:04
URL: http://www.cili-blomgren.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0