SM i Freestyle och funderingar om framtiden

Idag gick SM i freestyle på Stockholms hundmässa. Vi var på plats vid 8.00 och började med anmälan och banvandring. Först var det en liten invigning sedan började Heelwork to music-ekipagen. Vann gjorde en jätteduktig bordercollie, men även aussien på andraplatsen gjorde ett bra program tycker jag. Det känns betydligt svårare att imponera och fånga publikens intresse med HtM, det är inte lika showigt och blir lätt "tråkigt" tycker jag. 
Vi hade startnummer 15 i freestylen och med andra ord ganska gott om tid på oss innan det var vår tur. Mika kändes lika laddad som vanligt och lite "på tårna". Jag var väldigt nervös innan, mest för att det kändes som att vi hade ett så dåligt program och inte var tillräckligt förberedda. Mattan visade sig ganska snabbt vara ett problem för Mika precis som jag misstänkte innan och både snurrarna och hoppen i mitten samt springandet på slutet vart tokigt då hon inte klarade av att släppa på. Jag visste ju om att det kunde bli problem, hade jag haft lite bättre framförhållning hade jag förstås tränat in något annat istället för de rörelserna som var anpassade för gräsunderlag.


(Filmaren missade tyvärr lite i början...)

Vi slutade på 6:e plats, ynka 0,04 poäng från att ta oss upp en placering och därmed få deltaga på prisutdelningen. Totalta resultatlistan finns här.
Vann gjorde pumin Zing, tvåa kom borderterrien Rut och på tredje plats en aussie som heter Zolo, alla jätteduktiga och säkert med mer rutin än oss. Mika debuterade i klass 1 i april, gjorde sedan en start i klass 2 i somras innan vi åkte till Boden i augusti och plockade hem tre cert i klass 3 och därmed championatet. Därefter har vi bara tävlat freestyle en gång och det var på Mälarös tävling i oktober. Särskilt mycket erfarenhet sitter vi med andra ord inte på.

Nu funderar jag på hur vi ska gå vidare, att vi tävlade SM var egentligen för att vi halkade in lite på ett bananskal och inget mål jag satt upp. Jag passar nog inte i den här sporten, känner mig oftast obekväm och felplacerad. Jag har tävlar Heelwork en gång och det kändes mycket mera rätt och "jag", så nästa år får det nog bli så att vi satsar mer på det och kanske finns en SM-plats där inför nästa år på önskelistan istället :)

Kommentarer
Postat av: Jeanette, Sly & Maya

Jättefint Sandra!!! Tycker ni passa in alla tiders ;-) Kram från oss

2011-12-11 @ 18:41:36
URL: http://www.starsweepers.se
Postat av: Eva

Kanonfint Sandra! Klart du ska fortsätta!

2011-12-11 @ 19:19:23
URL: http://seglinge.se
Postat av: Sandra, Thyra & Lhine

Grattis! Grattis! 6:a på freestyle-SM är inte fy skam. Vilken resa ni gjort sedan debuten för knappt 8 månader sen :)



Såg ert program, och gillade det jättemycket! Det kändes enkelt, eller stilrent kanske är rätta ordet. Inte en massa supersvåra tricks. Kanske jag och Thyra vågar oss på att börja träna inför klass III snart.



Vilka fina poäng ni fick på utförandet! Det tredje bästa ju. Men varför fick ni lågt på tolkning av musik? Gillade inte domarna att det var ett dansprogram?



Grattis igen! Jag tycker ni ska fortsätta träna/tävla freestyle. Gör det när ni har tid och har tävlingar i närheten, sådär bara för skojs skull :) Liksom passa på när du ändå tävlar heelwork. Fast kanske inte blir så många helger över när man tävlar agility :)

2011-12-11 @ 19:57:24
URL: http://tomik.se
Postat av: Sandra

Sandra - Jag fattar inte heller riktigt det där med tolkningen av musiken, två domare gav över 8 en av de engelska bara 6.5 och det drog såklart ner snittet rejält. Jag hade ju klätt ut mig (lite iallafall) och försökte anpassa rörelserna till musikens växlingar, vet inte vad man kan göra mer? En gissning är att den domaren föredrog program uppbyggda runt en story?

Ett lägre snitt på programmets planering hade jag kunnat köpa för precis som du skriver har vi ett enkelt program utan särskilt avancerade rörelser, det hjälpte oss säkert också till ett högre snitt på utförandet :)

2011-12-11 @ 20:04:06
URL: http://www.villemo.se
Postat av: Ullis, Diesel, Maq o Tim

Klart du ska vara nöjd- ni är så fina ihop :) Att komma 6:a på SM sitt första tävlingsår måste väl vara snudd på unikt?

2011-12-11 @ 20:40:19
Postat av: Åhza

Uäääh! Jag började nästan grina! Vad fint det var! :´)

2011-12-11 @ 21:38:33
URL: http://ahzaleoni.wordpress.com
Postat av: Britt

Jättebra! Du få ändra filmen på slutet, det står att ni kom 7:a :-)

2011-12-12 @ 08:10:48
URL: http://www.brittp123.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0