8:a på VM i agility

Idag gick de individuela finalerna på VM i agility. Först ut var mediumklassen och två svenskar var felfria från hoppklassen, tyvärr körde båda bort sig, en disk och en med fel. Därefter var det dags för small, jag var ute på lite ärenden och stressade hem och slog på TVn lagom till de diskade ekipagen hade kört, startordningen var omvänd mot resultatlistan, Richard och Lova startade med andra ord ganska sent. Redan efter ett par hundar insåg jag att referenstiden var oerhört hårt satt, det visade sig sedan att inte en enda hund klarade den, utan alla drabbades av tidsfel. Lite tråkigt då det gjorde att en bra placering från hoppklassen inte hade någon betydelse så länge man hade nollan med sig, det blev bara tiden från agilityloppet som räknades eftersom alla fick fel där. Lova satte nollan, på flera ställen fick hon onödigt stora svängar och både Richard och jag var överens om att hon gick långt ifrån max. Man kan såklart spekulera i varför, en teori är att hon är väldigt känslig för hala underlag, i första loppet gick hon bäst, sedan har hon varit lite försiktigare i resten och igår halkade hon en hel del. En annan anledning skulle kunna vara att tre intensiva tävlingsdagar med allt runtomkring kostar på, hon blir trots allt 9 år om tre månader. Oavsett så tycker jag man ska vara nöjd med en topp-10 placering på VM!



I large hade vi ingen felfri svensk hund från hoppklassen och jag har varit på barnkalas med Celine på eftermiddagen så jag såg bara de sista 15 hundarna ungefär, Holland tog hem guldet!

Kommentarer
Postat av: Helene

Tycker Richard gjorde en strålande insats!!! Bara att hålla ihop mentalt på ett VM är imponerande!



Men vad konstigt med referendtiden! Det måste ju vara felräknat på nåt sätt?! Tycker att det ser ut på filmen som att Lova absolut borde klarat tiden för en klass tre. Undrar om de räknat på någon annan koofficient än vi gör i Sverige?



Hälsa och gratta hur som helst!!! Det är ju toppen att placera sig så bra på ett VM!!! :-)

2011-10-09 @ 21:10:43
URL: http://Helene.pudelbus.com
Postat av: Åsa o Lovis

VM-koefficineterna brukar ligga sjukt högt, typ 5 m/s... Men det här var ju extremt, jag började fundera på om domaren glömt hindret efter platten innan slalom? Banan hade nämligen varit roligare om det hindret inte hade varit med tycker jag :) Hade varit mer utslagsgivande hur stor svängen efter säcken blivit.

2011-10-10 @ 09:21:57
URL: http://www.toktassarna.com
Postat av: Åsa o Lovis

Jag tyckte Rickard gjorde det riktigt bra!

2011-10-10 @ 09:22:22
URL: http://www.toktassarna.com
Postat av: Malin

Hälsa och gratta från oss till en suverän prestation, 8:a på VM är ju kanonbra!! Hoppas han nu är full av insperation för att ta sig ann Bollnäsekipagen nästa helg!!

2011-10-10 @ 09:55:06
URL: http://www.haggesta.se
Postat av: Ullis, Diesel, Maq o Tim

Klart de ska vara nöjda- är en fröjd att se dem köra ihop :)

2011-10-10 @ 20:28:19
Postat av: Sandra, Thyra & Lhine

8:a på VM, jösses. Stort grattis! Hur häftigt som helst!

2011-10-12 @ 20:39:12
URL: http://tomik.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0