Andra elitstarten

Igårkväll tog vi som sagt husbilen upp till Tierp och runt 23.00 landade vi på deras parkering. Samling för vår klass var 09.00 så det kändes skönt att vara på plats och få lite sovmorgon. Jag drog startnummer 3.

Gruppmomenten gick halvdant, sittandet var bra det jag såg genom ett litet kikhål, men hon fick inte mer än 8.5 för hon tittade bakåt på klass 1 som samtidigt hade tandvisning.
Nedläggandet i platsen gick bra och jag lämnade med ett lugn i kroppen. Mika låg bra i sisådär 3,5 minuter sedan började hon skruva lite på sig och verkade ha glömt vad hon sysslade med. Hon nosade och vred sig lite till vänster. När jag kom tillbaka låg hon fortfarande, men snett. Första hunden satt sig inte förens på tredje kommandot och då blev det lite för mycket för Mika som även hon satt sig för tidigt. En 5:a. Blä.
Fria följet kändes okej, något sega sättanden och jag fick neddrag för min arm i vänstersvängarna, 8 poäng.
Dumrutan gick bra och domaren sa att hon tyckte den var "tiamässig" om det inte vore för min vänsterarm återigen, vi fick 9.5.
Inkallningen gick riktigt bra denna gång, fint tempo, tyvärr lite slarvigt avslut, 9.5 poäng.
Rutan blev återigen åt höger och Mika vänder nästan alltid vinklad åt vänster vid konen. Hon gick dock klockrent ut denna gång och fick en välförtjänt 10:a!
Apportering med dirigering låg farligt nära rutan och givetvis lyckades jag välja vänster som var i samma riktning som rutan. Mika siktade direkt på den och jag fick stoppa henne för att skicka om till konen, hon drog sedan återigen mot rutan och jag fick de dk för att få henne att apportera. Var stensäker på att momentet var nollat och berömde henne när hon ändå kom in med apporten, men vi fick trots allt strul en 6:a.
Hopp-apport gick precis som förra veckan bra och gav en 10:a.
Vittringen har jag tränat mycket i veckan och hon är så duktig på träning så jag trodde verkligen att det skulle funka idag. Hon gick ut och plockade direkt rätt, tyvärr släppte hon den, vittrade av de andra och smakade såklart på en innan hon återigen tog rätt och kom in. Typiskt, en nolla.
Fjärren var hon heltrög i första skiftet så jag fick lägga på dk, resten gick bra och vi fick en 7:a.

Jag hade inte ens brytt mig om att försöka räkna ihop vårt resultat, en nolla har vi liksom inte råd med om vi ska klara ett förstapris. Vid prisutdelningen visade det sig sedan att vi trots allt kommit tvåa av fem startande med 242 poäng. "Bara" 14 poäng från ett förstapris, klart jag leker med tanken att om hon bara fått en 5:a på vittringen hade vi fixat det, om hon inte strulat på platsen, om apporteringen funkat. Om inte om hade funnits. Vi närmar oss och jag vet att vi komer att fixa det såsmåningom!


Kommentarer
Postat av: Sandra, Thyra & Lhine

Oh så nära! Många fina poäng :)



Är du "ärlig" vid vittringsapporteringen eller har du något fusk? Jag dubbelfuskar för att hjälpa hundarna...

2011-10-22 @ 21:13:47
URL: http://tomik.se
Postat av: Sandra

Va, fusk? Tell me!! ;)

2011-10-22 @ 21:20:07
URL: http://www.villemo.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0