Debut i eliten

Idag har vi gjort det, startat för första gången i lydnadsklass elit på Järfälla BK. Hela vägen till tävlingsplatsen mådde jag illa av nervositet och ångrade mig. Jag kände inte alls att vi var redo, men tror att den känslan aldrig kommer lämna mig, att det alltid är så att man kunde ha tränat mer. Färdig blir man ju aldrig med hundträning.

Vi drog startnummer 2 av 4, vilket kändes väldigt bra.
Sittandet gick bra, det fanns ett kikhål i planket och jag såg att hon tittade bak lite, men det gorde alla hundarna då de körde klass 1 samtidigt på planen bakom. Alla fick en 10:a där iallafall.
platsen la hon sig bra på kommando, men reste sig upp efter bara någon sekund varpå jag la henne igen, i övrigt bra, men hon fick 0 då hon intog utgångsställning efter läggandet. Inte mycket att göra, det har inte hänt förut och jag hade inte kunnat handla annorlunda.
Fria följet är inte vårt starkaste moment, hon fick 7.5 och det var väl ungefär vad hon var värd, inga stora missar, men något segt sättande, något lite snett och hon släpper i helomvändningar.
Dumrutan kändes bra tycker jag, hon intog alla positioner relativt snabbt, men fick bara en 7:a, i protokollet står det understruket att föraren går på markeringarna (målade vinklar i gräset), domaren pratade sedan med mig om det, jag får inte slarva när jag går själv utan vinkla ordentligt 90 grader. Där ser man.
Inkallningen kändes rätt kass, hon har för stor förväntan på stå och liggkommando och får därmed dåligt tempo, det har tidigare varit ett av våra starka moment så jag har inte tränat så mycket på det, borde nog kolla av det.
Rutan är lite av ett lotteri för oss, hittar hon rätt gör hon den alltid klockrent, men ibland sticker hon helt fel, idag var en sådan dag. Jag hade lämnat en leksak i ett dike utanför plan, kanske hade hon den i minne, för det var ditåt hon drog. Jag kallade tillbaka henne till konen och skickade om. Då sprang hon rätt och gjorde resten prickfritt. Nolla.
Apportering med dirigering har strulat en del på träning så jag blev så glad när hon gick ut perfekt till konen och klockrent hämtade vänster apport. Betyget blev bara 8.5 vilket jag tycker var snålt, kommentaren var "går ner i tempo", men hon galopperade både ut och in så jag vet inte vad som förväntas?
Hopp-Apport gick bra, 10:a.
Vittringen blev helmysko. Hon har en liten osäkerhet som ibland visar sig, men brukar aldrig ta fel pinne. Idag gick hon ut och plockade först rätt, släppte den, lyfte två till och kom in med fel. Fattar ingenting och hoppas det var en engångsgrej. Noll förstås.
Fjärren känner jag mig nöjd med, Hon gjorde alla skiftena distinkt, tidigare kan hon ibland göra lite "säckiga" sittanden, vi fick en 8:a med kommentaren att hon rör sig lite framåt.

+
Stabilt sittande trots rejäl störning
Bra positioner i dumrutan
Fin apportering med dirigering
Bra hopp-apport
Distinkta skiften i fjärren
Fina konskick både vid rutan och apporteringen
Mika höll ihop fint trots minimal belöning
Trevlig klubb och fina planer

-
Sätter sig efter läggandet på platsen
Som vanligt lite oskärpt i fria följet
Dåligt tempo i inkallning och för stor förväntan på kommandon
Lyfter fler pinnar i vittringen och kommer in med fel

Tills nästa tävling som är om en vecka ska vi träna mer på inkallningar, vittring och vart matte sätter fötterna ;)


Kommentarer
Postat av: Sandra, Thyra & Lhine

Bättre lycka nästa gång. Ni är ju verkligen på gång iallafall!



Jag och Thyra tävlar i Linköping imorrn : )



Det är trångt och stolpar ivägen. Jag har anpassat programmet efter stolparna, men så vet ju jag hur det ser ut där inne IRL också.



Så här ser det ut där inne http://youtu.be/yLZy3sjEmeI

2011-10-16 @ 18:33:27
URL: http://tomik.se
Postat av: Mette

När det gäller apporteringen så kanske hon gick olika fort ut och in även om hon höll galopp i båda? Det är ju rätt mycket mer sådant pet i eliten.



Men grattis till positiv debut!

2011-10-16 @ 20:08:26
URL: http://mette.ozzy.se/
Postat av: Mikaela & Kivi

Grattis till debuten!

Det är så kul att följa och läsa din blogg för man blir själv så peppad till hundträning (och ibland också hemmafix) :-)

Fortsätt så här så är ni snart SELCH.

Kram

2011-10-17 @ 12:40:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0