Hur många heter?

Jag tycker det är kul med namn. Funderar ofta på fina (och fula) namn till eventuellt kommande hundar, katter, barn osv. Jag har tidigare fött upp Norska skogkatter och en rolig del i det hela var just att döpa dem. Jag körde alfabetiskt och med tema, första kullen fick således namn på A med anknytning till grekiska mytologin. Nästkommande kull döptes efter helgon på bokstaven B, C-kullen uppkallades efter tunnelbanestationer i London. Fler har det inte blivit, men jag har redan planerat att en eventuell D-kull kommer att få namn efter olika whiskysorter. Ja, egentligen har jag namnidéer till alfabetets alla bokstäver. Blommor på G, samiska ord på J, bilmärken på L, Filmer på T och kinesiska städer på X... så fortsätter det, frågan är bara om det blir några fler kattungar här.

Jag har roat mig med att kolla hur många som heter Celine och enligt SCB har 557 stycken det som tilltalsnamn. Jämförelsevis kan jag berätta att över 24000 kvinnor heter Sandra och även två män!

Två män heter Joker och drygt 2000 tjejer Lova. Hur många hundar det finns har jag dock inga uppgifter på.

Kollade även upp Kim, för mig har det alltid varit en tjejnamn, då jag aldrig känt någon kille som heter det. Lustigt nog visade det sig att fyra gånger så många män som kvinnor har Kim som tilltalsnamn.

Cattis - Dino är nästan exakt lika vanligt/ovanligt som Celine, 575 killar heter det :)

Kommentarer
Postat av: Cattis

Jag trodde nog inte att det skulle vara så många som hette Dino, om man nu kan kalla det många. Men kul å veta:)

2010-02-10 @ 20:45:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0