Shaping-galen valp...

Mika och jag har hittills inte tränat särskilt strukturerat, inte heller mot färdiga mål även om det funnits vissa baktankar med några övningar. Det mesta hon kan har jag bara fångat upp med sk. fri-shaping. Jag har sällan bestämt mig för vad hon ska lära sig innan vi satt igång, utan jag har laddat med godis, leksaker och klicker och sett vad hon har testat för beteenden. Utifrån det har vi fått fram färdigheter som ligg, nosduttar, snurrande åt båda hållen, trampande på och i olika burkar och lådor, tassen mm.

Igår, när jag tränade lite med Mika kom jag på att hon faktiskt inte kan sitt och inte heller stanna kvar. Båda sakerna mycket praktiska, särskilt när man ska försöka få till hyfsade foton. Jag trodde det skulle bli en enkel match, men när jag satte mig ner började den energiska valpen att göra allt hon kom på, allt utom att faktiskt sitta stilla. Hon bjöd massor av (nya och gamla) beteenden, som jag valde att inte fånga upp, just därför att jag ville ha sittandet den här gången, det tog rätt lång tid innan hon lite uttråkad av att inget av alla hennes fina handlingar belönades satte ner rumpan. Klick. Lite förvånad tittade hon på mig och såg ut att tänka "Jahaaa, skulle jag verkligen inte göra någonting?!" Sedan började det om igen, snurr, ligg, tassen, puss... Innan hon återigen tittade fundersamt på mig och satte sig. Ibland kanske det är det enklaste som visar sig vara det svåraste.

Kommentarer
Postat av: Åsa o Lovis

Att få en aktiv hund är nog tyvärr mycket lättare än att få en stabil hund :)

2010-05-05 @ 14:05:32
URL: http://www.toktassarna.com
Postat av: Jo

Oj vad jag känner igen mina dårar i det där! Det är verkligen sjuk svårt att frishejpa fram ett på förhand bestämt beteende...

2010-05-05 @ 15:08:29
URL: http://rejsarally.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0