Fredag med fåren

I eftermiddag/kväll har vi varit hos Åhza och Leoni och hälsat på. Celine har verkligen sett fram emot att träffa sin kompis och jag var väldigt sugen på att låta Mika träffa lite får igen, en perfekt kombination med andra ord.



Efter kursen hos Eva var jag ganska orolig att Mika skulle bete sig lika galet och hetsigt som då, men även om hon knappast var helt under kontroll idag så kändes hon ändå lite behagligare att ha att göra med. Det som är jobbigast just nu är att hon lyssnar så dåligt när jag säger till henne att stanna eller lägga sig, väldigt frustrerande att helt plötsligt ha en hund som inte bryr sig om alls vad man säger.



Jag känner att jag saknar massor av kunskap om vallning för att kunna ta mig vidare. Jag förstår inte alla begrepp, inte varför man gör vissa saker och kan inte heller se hur det färdiga resultatet ska se ut alla gånger. Nu fick jag låna en bok av Åhza som som ska plöja igenom under bilresan ner till Tyskland nästa vecka. Kanske klarnar en del efter det.


Vallning är verkligen svårt, särskilt när man som jag har dålig kunskap om fåren, vad tänker de egentligen?


Och vad rör sig i Mikas huvud?


Barnen hade roligt med Rikard på stubbåkern under tiden.

Efteråt fikade vi och Celine fick flera par jättefina skor som Leoni hade växt ur, nu har hon samlat alla i sängen här hemma och är jättenöjd.


Kommentarer
Postat av: Britt

Vad flitig du är som åker runt och tränar på olika får. Kul!! Hinner du till oss också innan Tyskland?

Kram

2010-09-24 @ 21:41:06
URL: http://www.blogtown.se/blog.php?id=Sol
Postat av: Emma

Förstår din känsla ang vallningen! Ed och jag håller ju på mycket med lydnad och att tex lägga sig på kommando/stanna är ju en självklarhet.. Trodde jag ;) Tog låångt tid innan jag förstod mig på honom i hagen och innan jag forstod mig på fåren! Men det kommer!

2010-09-24 @ 23:27:03
URL: http://isbiten.webb.se
Postat av: Åhza

Tack för idag, vilken gullig bild på tjejerna!

Ge det lite tid, det är ju ännu ett djur att förstå sig på i sammanhanget. Och får bjuder på överraskningar hela tiden! Dom är lite knäppa men roliga djur!



Lycka till i Tyskland!

2010-09-25 @ 09:13:51
Postat av: Ullis, Diesel, Maq o Tim

Det är en klassiker att den superlydiga hunden blir som döv när man börjar valla. Tror att nästan alla vi hobbyvallare känner igen oss i din beskrivning. Ha hopp, håll dig lugn o ge det tid så ska du se att det kommer bli bra :)

2010-09-25 @ 16:43:51
URL: http://www.dengrymmes.cybersite.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0