Vallningskurs

Idag har Mika och jag gått kurs hos Eva. Vi började på förmiddagen i 25:an och Mika fick bekanta sig med fåren, senast tyckte jag att hon var förvånansvärt lugn i fårhagen, men idag kan man säga att hon var allt annat än just det. Jag hade henne på lina och tur var det, för hon gjorde flera rusningar mot fåren. Pass två fick vi gå runt runt i fållan med fåren. Mika fortsatte på sitt speedade sätt och varvade mellan att hänga i kopplet och kasta sig framåt. Inget sans, inget vett. Mika var yngst på kursen och jag var även den minst rutinerade föraren, ingen superkombination, men det kändes iallafall som att Mika tänt till mera på fåren.



Vi gick in och tog lunchpaus, i samma stund började det regna. Några frågor och diskussioner kom upp. Jag har dålig koll på alla begrepp och förstår inte alltid sådant som för den rutinerade är självklart, men lite mer insatt känner jag mig nu iallafall.



Efter lunchen gick vi till baksidan och "den stora hagen" (vad heter det?). Mika tittade längtansfullt när de stora hundarna fick göra långa hämt. Själv fick hon gå runt fåren när de var instängda i fållan och göra några övningar. Avslutningsvis fick Mika gå med lina som Eva höll i efter fåren och jag själv framför fåren ett par varv runt i hagen.

Jag ser en långsiktig målbild av Mika som klarar ett godkänt vallhundsprov. Idag var det målet långt bort, men så är hon ju bara sju månader och emellanåt en busig valp. Mycket nöjd är jag över att Mika var med vid hagen hela tiden (förutom när vi åt lunch) och att hon var lugn och fin. Inte alls de hetsiga och jobbiga sidorna hon har visat vid sidan om agilityplanen.

Nu ska vi se om vi får till minst en fårdejt till innan kursen för Peter Nilsson i oktober.

Kommentarer
Postat av: Michaela

Mika kommer att bli en supervallhund när hon blir lite äldre. Tur att du inte såg Panas sista pass... gahhh.. Hon visade alla "dåliga" saker hon kan. Inte som de första passen då hon faktiskt var väldigt fin och balanserad. Jag fick lite hemläxa av Eva. Ha ha..

2010-09-18 @ 22:16:36
URL: http://hundrelaterat.blogg.se/
Postat av: Ullis, Diesel, Maq o Tim

Kan det vara så att det ska stå den minst rutinerade föraren? ;) En del hundar är lugna till en början o blir sen tossiga medan andra är tokiga redan från start. Som tur är säger det inte så mkt om slutresultatet- det kommer bli kanoners ska du se :)

2010-09-18 @ 23:16:39
URL: http://www.dengrymmes.cybersite.se
Postat av: Sandra

Ullis - Haha, självklart ska det stå MINST rutinerade, ändrar direkt. Jag tror säkert att det blir bra i slutändan även om det just nu mest känns kaosartat. Roligt och utmanande är det iallafall :)

2010-09-19 @ 08:26:14
URL: http://www.villemo.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0