Uppflyttad till elitklass!

Igårkväll, efter att agilitytävlingarna var klara i Skutskär styrde vi bilen mot Gävle BK. Jag hade nämligen anmält mig och Mika till en lydnadstävling där. Länge var det dock osäkert om vi överhuvudtaget skulle starta, dels var jag ganska trött efter många och långa tävlingsdagar, jag kände inte heller att vi var riktigt redo att debutera i lydnadsklass 3, när det dessutom började att regna kändes det nästan som att det inte var meningen att vi skulle tävla. Efter ganska lång väntan var det iallafall vår tur, det var bara två startande i vår klass och vi gick ut sist. Mika kändes lite disträ de första momenten, men när de mer fartiga som inkallningen och apporteringarna kom levde hon upp och jag tror nog att även att jag slappnade av mer vilket bidrog till att allt kändes lättare och bättre.




Sittande i grupp: 10
Platsliggning: 9,5 (nosar)
Fritt följ: 8 (segt sitt, tappar höger sväng och helt om)
Sättande: 10
Inkallning med ställ o lägg: 10
Sändande med läggande o inkallning: 8 (fler kom till rutan)
Apportering o hopp över hinder: 9 (slarv vid tagandet)
Apportering metall: 10
Vittring: 8 (strul vid tagandet)
Fjärrdirigering: 7 (DK sittande, ej distingt sättande, lång kom)

Totalt 280 poäng och klassvinst.

Jag känner mig mycket nöjd trots en del missar, rutan siktade hon fel och drog åt vänster så jag fick stanna henne och skicka om mot rutan, då hittade hon den. Träapporten kastade jag lite kort, så hon landade nästan på den, vilket gjorde att den flög lite framåt innan hon grep den. I vittringen gick hon ut och grep nästan direkt rätt pinne, blev sedan lite osäker och släppte den, vittrade av de andra, men grep sedan rätt igen och kom in. Det tycker jag ändå var duktigt gjort av henne, för bara någon vecka sedan hade hon aldrig klarat att reda ut en sådan situation. Fjärren är väl det moment jag tycker att hon kunde ha gjort bättre, för det vet jag att hon kan. Fel i ett skifte då hon la sig från stå istället för att sätta sig, men jag fick upp henne med ett dk. Att jag fick kommentaren långa kommandon är något jag inte ens tänkt på. Jag har handtecken på stå och tar då ut händerna åt sidorna lite grann och tror att jag höll kvar dem i den positionen för länge.

Jag har anmält till ytterligaren en lydnadsklass 3 och kommer nog att köra den, sedan siktar vi nog på eliten utan att ta LP i trean. Helgerna räcker inte till om man vill köra flera grenar och nu får vi ju snart starta i agilityn också. 

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Grattis! Ni är så himla bra! :)

2011-07-09 @ 22:37:57
URL: http://www.elegantdogs.wordpress.com
Postat av: Emma

Grattis! Jag blir så imponerad av dig & Mika!

2011-07-09 @ 22:47:29
URL: http://mingli.se
Postat av: Jeanette, Sly & Maya

STORT GRATTIS! Kram från oss

2011-07-11 @ 16:26:29
URL: http://www.starsweepers.se
Postat av: Carina

Grattis!

2011-07-13 @ 20:53:57
URL: http://carinaduvefjord.blogg.se/
Postat av: Yvonne & Cobra

Ni är GRYMMA!!! Vi är impade! Grattis!!!

2011-07-18 @ 18:10:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0