Förstapris i lydnadsklass 2

Idag debuterade vi i lydnadsklass 2 i ett ridhus i Vallentuna. Mika som likställer ridhus med agilityträning var helt tokig och drog mot ingången hela tiden, problemet var att man inte fick vara i ridhuset innan det var ens tur att tävla. Det var sex ekipage i vår klass och alla låg kvar på platsliggningen, trots det drog han poäng på några, varför vet jag inte eftersom vi var gömda bakom väggen. Mika fick iallafall en 10:a.

Jag gick ut som nummer fem, perfekt eftersom jag då hann se några innan det var vår tur att värma upp. Båda de två första nollade fjärren, min teori är att det är sista momentet och att många hundar går ner sig lite när belöning uteblir, deras hundar fastnade i liggandet och de fick inte alls upp dem i sittandet.

Mika var helkonstig när vi kom in i ridhuset, ålade och kollade runt sig, nosade och var allmänt flummig. Fria följet var med andra ord en katastrof, men tog sig lite mot slutet av momentet och gav betyget 7. Hon var ju ganska instabil även i linförigheten i klass 1 och sedan dess har jag knappt tränat fotgående överhuvudtaget, fokus har legat på de andra nya momenten i klassen vilket gjort att fria följet blivit mer eller mindre bortglömt. Där måste vi verkligen lägga krut i träningen nu! 

Läggande under gång fick hon 9 poäng på.

Inkallning med ställande som vi har kämpat med, haft motgångar, total förvirring och de sista veckorna fått riktig ordning på fick hon en 10:a. Så himla roligt att hårt slit lönar sig!



Rutan har också var lite av ett osäkert moment, oftast gör hon det klockrent, men ibland brinner det och hon letar upp något annat roligt, som en funktionär, en stol eller helt enkelt bara springer runt. Jag riktade henne och skickade, klockrent gick hon i rutan, men det gav bara betyget 8. Först förstod jag inte varför, men domaren sa efter prisutdelningen att momentet var en klar 10:a om jag inte hade riktat så mycket och klappat på henne. När jag ser filmen så förstår jag ju att jag höll på för mycket, men just då, i nervositeten, upplevde jag inte det. Tänker i efterhand att det var dumt av mig att orsaka det poängavdraget, och andra sidan kunde hon lika gärna ha bommat helt om jag inte riktat ordentligt. Till nästa gång ska jag inte hålla på så mycket och inte ta i Mika alls.



Apporteringen gick bra, hon fick en 9:a med kommentaren att hon tränger i avslutet.



Även hoppet kändes bra, men i avslutet satt hon sig inte direkt och fick ett avdrag för det, betyg 8,5.

Inför fjärren peppade jag henne lite extra och det funkade fint, hon fick 9,5 poäng.



Helheten blev 10 vilket alltid känns roligt att få!

Totalt blev det 178 poäng och vinst i klassen!


Kommentarer
Postat av: Åsa o Lovis

Grattis! Schysst soltarget hon fick i rutan :)

2011-03-26 @ 15:22:05
URL: http://www.toktassarna.com
Postat av: Sandra

Åsa - Ja, synd att vi inte tränat så ;) En tävlade påpekade faktiskt att solljuset som sken in kunde vara störande för hundarna, men de ville inte flytta den. Av de hundar jag såg verkade ingen ha påverkats av det iallafall.

2011-03-26 @ 19:11:14
URL: http://www.villemo.se
Postat av: Malin, Arwen, Eowyn

GRATTIS, vad fint allt ser ut!!

Riktigt imponerad över inkallning med ställande samt tempot i ligg till sitt under fjärren :o)

2011-03-26 @ 19:17:38
Postat av: Åhza

Vilken härlig entusiasm hon har!

2011-03-26 @ 23:09:09
URL: http://ahzaleoni.wordpress.com
Postat av: Jeanette & Sly

GRATTIS!!! Härlig fart & glädje:)

2011-03-27 @ 14:11:54
URL: http://www.starsweepers.se
Postat av: Mikaela

Grattis!

Favoriten att titta på var inkallningen med ställandet - vilken entusiasm Mika hade! Väldigt kul att se vilket fint samarbete och träningsglädje ni har :-)

2011-03-27 @ 16:45:33
URL: http://twincy.se
Postat av: Yessica

Ser väldigt fint ut! :) Mycket märkligt med rutan. Såhär står det i reglerna på bedömning av rutan: Momentet börjar då ekipaget ställt upp i utgångsställning i riktning mot rutan, efter att

föraren eventuellt har riktat in hunden, och slutar i och med att föraren beordrats avhämta

hunden. Föraren äger rätt att rikta in hunden innan momentet påbörjats. För erhållande

av högsta betyg ska hunden befinna sig helt inom rutan och föraren får ej ha gett mer

än högst 2 kommandon sammanlagt.



Ni ska alltså inte ha avdrag för att du riktar in henne. Men domaren kanske tyckte att när du "rest dig upp" efter första inriktningen så kanske det var klart och uppfattades som mera? Märkligt i alla fall. ;)



Men ni klarade det ju med marginal ändå. Grattis igen!

2011-03-27 @ 17:12:23
URL: http://www.freewebs.com/sting-pippi
Postat av: Eva Marie

Stort grattis!! :D Ni är så jäkla grymma!

2011-04-01 @ 22:04:08
URL: http://propiraya.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0