Mot Rättvik!

Nu har vi packat husbilen och åker på årets första campingtur mot tävlingarna i Rättvik. De är en klassiker numera och brukar alltid vara trevliga och välarrangerade. Vi kommer att stå med husbilen precis utanför ridhuset vilket känns jättebra, då kan man gå ut och vara där om man vill och framförallt kan hundarna vistas där när de inte tävlar. Just nu verkar det gå väldigt mycket kennelhosta och vi kommer att undvika helt att våra hundar kommer nära andras för säkerhets skull. Vi har aldrig haft kennelhosta och vad jag har hört är det ingen trevlig bekantskap, så just nu upplevs vi (eller iallafall våra hundar) som aningen osociala.

Mikas tass är nästintill bra, hon har inget sår längre men huden över det skadade stället är tunnare så jag skyddar fortfarande trampdynan när hon går ut. Igårkväll var vi en sväng till ridhuset, tyvärr hade det blivit en dubbelbokning så en person hade precis börjat rida när vi kom dit. Vi struntade i agilityn och jag körde bara lydnad med Mika en stund. Vissa moment går det verkligen troll i, rutan är ett sådant. Hon har alltid svårt att hitta den på första skicket och han sticka ut fort men irra runt lite innan hon kommer rätt, sedan går det alltid bra. flyttar jag rutan blir det oftast likadant igen på första skicket. På tävling har man ju liksom bara en chans så det känns ju inte så bra att hon har svårt att hitta den på första försöket. Inkallning med ställande har fungerat bra ända fram till igår när hon började lägga sig i ställandet helt plötsligt, innan vi åkte därifrån fick jag till två bra inkallningar iallafall, dock något kort sträcka eftersom att de red i halva ridhuset. De andra momenten ser hyfsade ut, iallafall för tillfället kanske jag ska tillägga.

Kommentarer
Postat av: Ullis, Diesel, Maq o Tim

Det är allt lite klurigt att träna lydnad med bc ibland. Tror att de gärna fortsätter utveckla momenten fastän vi är klara vilket tyder på att de(tror jag) förstått vad vi håller på med men vi inte lyckats förklara att momentet är "färdigt" Men jag har hellre en hund jag behöver överlista än övertala :) Ha det gott i Rättvik!

2011-03-18 @ 19:58:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0