Tävlinganmälningar och några framsteg

Jag vågar knappt skriva det här för då vänder det säkert, men äntligen känns det som att vi börjar få stil på inkallning med ställande. Tidigare har det alltid fallit på någon bit, antingen springer hon sjukt fort och stannar dåligt, eller så har hon dåligt tempo in, men stannar iallafall inom hyfsat avstånd. Några gånger har det låst sig helt och hon har suttit som fastklistrad i marken när jag kallat in. Hon har inte förstått vad jag vill och bara blivit förvirrad. Nu, de senaste dagarna verkar det som att poletten har trillat ner. Hon har fått en helt annan stil än förut, bra eller dåligt vet jag ej, men det funkar bättre än det någonsin har gjort tidigare. Förut försökte jag få till något som liknade hopp-stå, det slutade med att hon såg ut som en kängru som övade tresteg. Nu kommer hon i full fart och smyger mer in i ställandet, inte lika snyggt, snabbt och klokrent, men hon har relativt kort bromssträcka ändå. Hon har stora förväntningar framåt, men jag tycker inte att det har gjort så mycket då jag bara har belönat henne ordentligt när hon stannar snabbt nog och jag tycker mig se att hon har fattat grejen. Springa fort - stanna fort - springa fort igen och framförallt, hon gillar det! Det känns som en rejäl lättnad och jag hoppas att det fortsätter att fungera såhär bra.

Fjärren har till och från haft små fel. På större avstånd, mer än fem meter kan hon ibland fastna i lägganden, nära, alltså bara ett par tre meter i från är det aldrig några problem. Jag började belöna uppsättanden och fick några små rumpförflyttningar på köpet som jag dessutom råkade förstärka i glädjen över att hon växlade position snabbt. Nu dras vi emellanåt med dem, men oftast ser det helt okej ut.

Övriga moment känns bra, jag har inte gömt mig på platsliggningen mer än en gång tror jag, men hon känns stabil och säker så jag tror inte att det ska vara några problem, ska nog se till att testa det ett par gånger till innan tävlingen iallafall. Fria följet har vi knappt kört, en liten uppfriskning i minnet skulle nog behövas där också.

Nu har jag anmält till ett gäng tävlingar i slutet av mars och april. Jag kommer att köra för ett LP även i klass 2. Skulle vi inte få till det på de tävlingar vi har anmält till får vi väl se om jag tänker om eller tragglar vidare.

Anmälan till freestyletävlingen i april är också inne, men där har vi inte ens börjat träna ännu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0