Leksaker och belöningar

Efter att ha stått och rotat igenom skåpen efter leksaker till Mika insåg jag att det var en direkt bristvara i detta hushåll. Tidigare har jag haft en uppsjö av roliga leksaker, men eftersom det är en förbrukningsvara har lagret av dem sakta sinat och kvar återstår nu bara några gamla slitna fleeceflätor och trasiga bollar.
Jag tillhör dem som absolut tror att belöningar värderas olika, även om Mika tycker om att äta allt och leker med nästan vad som helst så är jag övertygad om att godare och roligare belöningar ger bättre resultat. Är belöningen värd lite mer så tror jag att hundarna att beredda att ta i lite extra och ge sitt allra yttersta än om den bara är bra eller halvbra. Det viktigaste redskapet vi har i träningen är ju faktiskt belöningarna så där vill jag inte snåla in.

Igår köpte jag två kampleksaker med fårskinn, den ena har en boll i ändan och den andra bara päls. Mika gillar verkligen dessa leksaker, men tyvärr håller de inte särskilt länge. Nu är jag på jakt efter roliga bollar, dels hennes favoriter, de som ser ut som olika gummidjur med liten svans som piper, men även nätbollar som är mjuka med en massa hål i. Jag vill kunna variera belöningen genom både kamp och att kasta.


Den ena testades direkt igår och blev flitigt använd som synes.

På mässan i december hoppas jag på att kunna hitta ännu fler roliga leksaker.
Jag tar gärna emot tips! Vilken typ av leksak föredrar din hund?

Kommentarer
Postat av: Åsa o Lovis

Ojoj, här testar vi oss verkligen fram eftersom Kaias leklust inte är lika hög som matlusten. vi har kört mycket med fårskinn, Sheep Loop från Klickerklok är min favorit. Igår tände hon på Tips brandslangslekis så idag har jag införskaffat några såna... Vi har åxå en Boomerboll, en sån med massa hål i, den är bra. Och en repfrisbee, en sån där 25-kronors, den gillar hon.



Lovis gillar bara luddiga leksaker, inte nödvändigtvis skinn, men luddigt ska det vara.

2011-11-22 @ 14:41:27
URL: http://www.toktassarna.com
Postat av: Anna

Om du vill ha en däckfläta kan jag spara en åt dig, annars åker alla nu i december till en butik som beställt dem. Finns i rosa, grön och blå: http://www.koppeltrassel.se/forsaljning/ Skrolla ned lite så ser du bild där.

2011-11-22 @ 15:34:36
URL: http://www.pudelbus.com
Postat av: Ida

Valpen leker med allt, men jag gillar fårskinn med resårhandtag bäst.. Den vuxne är en annan historia, där är det mat som gäller, så har knutit fast grisöron på en snörboll, perfekt när en verkligen måste har något bra att kasta som belöning.

2011-11-22 @ 16:31:18
URL: http://www.spralleman.com
Postat av: Petra

Vi druknar i olika hundleksaker här hemma och Algot gillar kamptrasor typ sådana i flätat rep och trivs med att få ha samma hela tiden. Mick har en absolut favorit och väljer ALLTID den framför andra och det är den längst ner på http://limex.nordicshops.com/product.html?product_id=2282&category_id=719

Han verkar gillar själva lädret.

2011-12-02 @ 23:52:37
URL: http://petrastrand.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0