Tävlingshelg

Helgen har (som vanligt) gått i tävlingens tecken. Igår var vi i Smedjebacken och tävlade med Mika och Saga i en jättefin hall. Mika startade i allra första klassen och gjorde ett bra lopp, det viktigaste var att hon inte hade samma dåliga attityd som i Rättvik. Hon lyssnade fint och gick bra, tyvärr dog vi på oss en rivning annars hade sista agilitypinnen i klass 1 varit vår. Ett par timmar senare var det Sagas tur, först var agilityklassen, Richard hade anmält till den av misstag då hon inte är tävlingsklar med kontaktfälten på balansen, men bestämde sig för att köra loppet ändå och helt enkelt hoppa över en liten sväng där balansbommen ingick. Gungan och A-hindret gjorde hon, det roligastre av allt var att hon gick in med helt rätt inställning och sprang på bra. I hoppklassen blev det disk för Saga, vägran på ett hopphinder, slalomfel och en missad tunnel, men återigen en positiv upplevelse trots uteblivna resultat. Jag hade egentligen ett lopp kvar, men då klockan närmade sig sex och Mikas klass inte dragit igång ännu kände jag att det fick vara nog. Large skulle gå sust och vi hade dessuytom näst sista startnumret, att behöva vänta 11 timmar mellan tvfå starter är lite för mycket för både mig och Mika för att orka hålla ihop. Jag kände mig nöjd med första loppet och ville inte äventyra den känslan så vi for hemåt.


"Björnidet"

Idag har Mika och jag gjort vår fjärde start i lydnadsklass elit. Efter urusla genrep på vittringen igår var väl inte självförtroendet på topp. Vi drog startnummer 2 och började med en 10:a på sittande i grupp.
platsliggningen gjorde hon återigen samma misstag som förra gången och satt kvar när jag skulle lägga henne så ett DK krävdes vid nedläggandet, i övrigt prickfritt, en 8:a.
Fria följet varierar verkligen mellan olika tävlingar, denna gång var det jättekort, en person klockade det till 1,40 minuter och jag blev väldigt störd över att tävlingsledaren var otydlig i kommenderingarna, inga förvarningar gavs om stegförflyttningar eller vändningar på stället och jag råkade ta ett steg åt höger när hon sa tre steg åt vänster, vilket resulterade i att jag tacklade till Mika när jag ändrade riktning åt vänster. 7 poäng med kommentaren tränger och långsamma sättanden.
Dumrutan fick jag kommentar om dk med arm och kropp på både ställande och sättande, aldrig fått det förut och heller inte tänkt på om jag gör något, hon gjorde iallafall alla skiften fint, 8 poäng.
Inkallningen är ett mysterium, Mika kom i full fart och gjorde både bra ställande och läggande, tycker jag. Betyget 6 säger något helt annat. Kommentaren var sent ställande och läggande, möjligtvis kan det vara så att jag gav kommando lite sent, det är så himla svårt att se vart man ska ställa/lägga dem, särskilt om markeringarna finns flera meter i sidled. Jag väljer att inte lägga så stor vikt vid det, Mika är duktig på inkallningen och jag tycker bedömningen är orättvis.
Rutan fick jag även denna gång ge ett dk på då hon hamnar på gränsen och jag vågar inte lägga henne med tanke på att någon ynka kroppsdel kan hamna utanför, jag behöver kikare för att se vart hon befinner sig ;) Ska träna mer på att få henne tydligt i mitten av rutan. I övrigt jättebra, 8 poäng.
Apporteringen drog jag höger på och hon gick fint ut till konen, där hinner hon tappa fokus på mig innan jag får skicka ut henne vilket gör att jag ger ifrån mig ett litet pipljud för att få henne uppmärksam på mig, skickar sedan och det går jättebra, 9:a. Jag behöver träna med större fördröjning från konen till själva apporteringen, kommer inte min dirigering snabbt nog börjar hon själv titta och fundera på vart hon ska sticka och det fungerar inte om hon inte tittar på mig då jag bara har handtecken och inte muntligt höger/vänster.
Hopp-apport gav 9.5, kommentar snett sättande, inte mycket att orda om, hon gjorde den som vanligt bra.
Sedan var det då dags för vittringen, momentet vi nollat tre gånger i rad, på alla våra elitstarter. Träningen innan hade gått halvkasst, jag har ökat svårighetsgraden på träning rejält vilket gett en del missar. Pinnarna las i cirkel vilket Mika tycker är svårare än på rad då hon inte kan vittra av dem lika systematisk. Hon nosade på tre olika pinnar och plockade sedan en vilket visade sig vara rätt! 8.5 poäng fick vi med kommentaren någon tvekan, tappar tempo.
Sist ut var fjärren, fick ge ett dk på ett ställande, 7.5 poäng.

Richard och jag försökte räkna ut var det skulle bli för slutpoäng då jag fattade att det skulle bli på gränsen till ett förstapris, det var lite svårt att se poängen och jag kollade bara på några moment själv så efter en nervös väntan visade det sig att vi kommit trea på 258 poäng, ett förstapris med 2 poäng till godo! Någon gång ska man ha lite tur också ;)

Jag tycker att själva arrangemanget inte var så bra, en timme försenat samlades vi och TL var ganska otydlig och sa fel saker flera gånger. Sådan behöver man inte riktigt när man själv har nog med att hålla koll på sina egna fötter och hunden. Domaren dömde ganska hårt, men så är det ju i den här sporten och alla andra bedömningssporter också, alla är olika, ser olika saker och lägger olika mycket vikt vid detaljer. Jag är jättenöjd med Mika, hon är så härlig att träna och tävla med och jag känner mig oftast trygg med att hon kommer att göra sitt yttersta för att lyckas, att hon dessutom gör det med glädje både i kropp och ögon känns extra bra.

Nu har vi tre tävlingar kvar i år, nästan är i Nacka om två veckor.

Kommentarer
Postat av: Theresé

Här ligger vi i =) Skoj att det går bra för er! Jätte Grattis till 1a priset i Elit, ni är verkligen ett fantastiskt team.

2011-11-13 @ 20:31:59
URL: http://www.stis.se
Postat av: Britt

Superstort grattis från oss!! Vilket sammanträffande att vi tränade vittringen i cirkel också :-)

2011-11-14 @ 07:41:20
URL: http://www.brittp123.wordpress.com
Postat av: Stine

Grattis till 1:a priset och va roligt att vittringen fungerade!!

2011-11-15 @ 15:41:54
URL: http://www.16tassar.se
Postat av: Mikaela

Först och främst vill jag säga GRATTIS till förstapriset!



Sedan kan jag berätta om en träningskompis som tragglat i Eliten (lydnad) hela säsongen. Gjort ca 10 starter med strul i momenten vittring och fritt följ som lett till andrapris som bäst.



Men nu, i samband med att du skrev om vittringen på FB tog jag tag i saken. Jag gav min vän inspiration att träna om momenten med hjälp av de kommentarer som du och andra gett om momentet, och vipps satte de tre bra program med förstapris, och i helgen blev hon CHAMPION, lilla Gissa. Jag är så glad och stolt över min kompis, och lite över mig själv, som faktiskt hjälpt till en del på vägen :)

Se vad hundvänner kan hjälpa varandra. Och att du hjälpte mig att hjälpa min kompis...!



En lång kedja, men i alla fall. Visst är det lite roligt? Så, tack för det ;)

Lycka till i kommande starter - klart att ni fixar ett championat!

2011-11-17 @ 20:34:33
URL: http://www.elegantdogs.wordpress.com
Postat av: Sandra

Kul Mikaela, alltid härligt att höra när bitar i träningen lossnar! :)

2011-11-18 @ 16:42:53
URL: http://www.villemo.se
Postat av: Sandra, Thyra & Lhine

Så skönt att ni äntligen hade turen på er sida, och fick det första 1:a priset :) "Bara" två kvar nu då ;) Men det kommer ni ju klara.



Grattis!

2011-11-18 @ 17:45:22
URL: http://tomik.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0