Vittringsanalys

Jag har ältat och vältrat mig i försök att komma på en förklaring till varför Mika inte fixar vittringen på tävling. Hela kvällen igår försökte jag analysera problemet och idag har jag fortsatt. För egentligen tror jag inte problemet är så himla stort, det är också det som gör träningen för att komma tillrätta med det svårt. Många har kommit med bra tips, men de flesta känns som de bygger på hund som inte förstår själva tänket, som kanske bara plockar pinnar utan att jobba med nosen eller inte alls begriper vad som förväntas av den. Jag tycker inte Mika är sådan. Jag tycker att hon jobbar bra och på rätt sätt, hon tycker att det är roligt och verkar (på träning) ha förstått precis vad hon ska göra. På tävling beter hon sig dock precis som att hon inte hade någon koll alls, smakar gärna på fel pinne, kan gå på rätt och ta upp den, men sedan släppa och antingen ta in fel eller återigen plocka rätt och komma in.

Det gör mig förbryllad och har funderat på vad som är skillnaden?
1, En för henne okänd människa har tagit i de andra pinnarna
2, Hon kan vara trött i huvudet eftersom vittringen är näst sista momentet
3, Jag har bara möjlighet att hålla pinnen några få sekunder
4, Tävlingssituationen blir inte lika lättsam som träning och det gör henne osäker

Det är de punkterna jag kan komma på och ungefär i den ordningen tror jag att de kan orsaka våra tävlingsproblem. Redan imorgon ska jag låta andra människor ta i pinnarna hon inte ska plocka för att göra det svårare, jag ska även tänka på att variera när jag lägger in vittringsträningen, ibland kanske efter ett långt lydnadspass eller agilityträning för att göra det extra svårt.

Ikväll testade jag att låta både Celine och Rikard ta i fem pinnar som jag la ut med tång, satte mig vid pinnarna och tog fram 10 andra pinnar som jag en i taget la ut med min hand på olika platser bland de andra, 9 av de försöker fixade hon klockrent fast jag bara höll pinnen någon sekund. Hon känns med andra ord ganska säker i själva vittringsmomentet. Då var iofs de andra med doft hon kände igen och kanske lätt kunde välja bort.

Någon som sitter inne på bra tips som kan hjälpa oss att knäcka gåtan?

Kommentarer
Postat av: Eva

Förmodligen helt omodernt men på den tiden jag tävlade hade man köttbullelukt på sina egna fingrar...

Om det är nya människor som är problemet så är du ju redan inne på rätt spår. Men att förstärka sin egen doft, eller se till att man luktar samma varje gång kan väl vara värt att fundera på.

Sen undrar jag om det har med kedjan att göra, att vittringen kommer långt in i tävlingen. Folk stirrar, man trissar själv upp förväntningarna, ingen belöning osv... Träna vittring i långa kedjor där den kommer sent...? Ja det var lite spånerier jag kom på, typ evighet sen jag tävlade lydnad... :)



Kul iaf att läsa om dina framgångar, verkligen jätteroligt att det går så bra överlag med Mika! Det är du verkligen värd Sandra! Keep it on!!!

2011-10-31 @ 20:40:37
Postat av: Stine

Jag vet inte om det löser gåtan men jag tänkte dela med mig av ett tips jag brukar använda. När jag har folk på besök så får de ta i nya vittringspinnar och sedan lägga dessa i en påse och knyta igen. Då kan jag använda dessa pinnar vid träning under kommande dagar. Jag kan alltså träna momentet själv, men jag får med störningen av att andra personer tagit i pinnarna.

Lycka till och hoppas det lossnar snart!

/Stine

2011-11-01 @ 10:40:30
URL: http://www.16tassar.se
Postat av: Ullis, Diesel, Maq o Tim

Inget tips men på tävling om man har sent startnr är marken under pinnarna full av vittring från tidigare startande etc som kanske gör henne lite förvirrad. Jag körde ofta med korvlukt på fingrarna :)

2011-11-01 @ 22:42:29
Postat av: Sandra

Hur gör ni med pinnar som ni (och hunden) tagit i en gång (alltså vittrade) kastar ni dem? Jag återanvänder de ibland, har alla samlade på ett ställe, men blandar aldrig med nya pinnar som ligger i en annan hink. De som jag aldrig tagit i lägger jag alltid tillbaka i hinken, antar att de är ovittrade av mig (?)



Det där med godisdoft på händerna har jag funderat på men är rädd för att det är lite att skjuta sig i foten. Jag tänker att min doft är unik för hunden och i teorin skulle ju TL kunna ha tagit i köttbullar eller korv innan tävlingen om hon tex tränat sin egen hund. Tänker jag fel?

2011-11-03 @ 14:20:11
URL: http://www.villemo.se
Postat av: Eva

Du tänker helt rätt, det där med godislukten är nog mest en quick-fix.



Jag gjorde i ordning påsar med oanvända pinnar till träningarna. Köpte billigt på brädgårn och de sågade till dem, det blev massor. Jag betraktade alla som använda, iaf om hon nosat på dem. Diskade dem och hängde dem ute i en nytvättad tygpåse.



Lät som en bra ide att byta använda pinnar med varandra.

2011-11-04 @ 08:03:26
URL: http://seglinge.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0