Anmält!

Nu har jag gjort det, anmält till lydnadstävlingar i oktober, fyra stycker ser det ut att bli, en per helg, vissa helger skulle vi kunna starta båda dagarna men jag tror vi nöjer oss såhär. Dels vet jag inte ens om vi är klara då och det känns lite onödigt att kasta ut massor av pengar om vi inte ens kommer till start, dels kan nog både Mika och jag behöva en vilodag efter/före tävling.

Jag fick genast eld i baken och gick ut och tränade apporteringar, vi har haft lite problem där. Konskick separat funkar kanon, likaså apportering höger/vänster ocm jag bara ställer upp henne fritt och skickar ut. När jag sätter ihop momentet får hon märkliga låsningar, som att hon "inte ser" konen och om hon hittar den, kan hon bli låst på apporterna och inte ta mina dirigeringar istället. Lite samma är det på rutan, konen ställer till det för oss. Antagligen har jag gått för fort fram som vanligt, det är ju lite av min specialité.

Vi tränar även mycket på dumrutan, jag vet att Mika kan alla delarna där, men ibland har hon svårt att särskilja sitt och stå. Vittringen är halvdan, hon tar alltid rätt men blir lätt osäker och vill släppa igen om jag inte ger henne någon bekräftelse. Fria följet putsar vi lite på varje gång vi tränar, ibland går det bättre, ibland sämre. Jag tror att vi kommer att ha fördel av att det "händer" mer i elitklass, tempoväxlingar och stegförflyttningar håller henne mer alert och uppmärksam, samtidigt är ju momentet längre än i de lägre klasserna så vi får se hur det går. Gruppmomenten håller jag också på att jobba med, sittandet ser fint ut, platsen kan hon tappa fokus i eftersom att det är så lång tid. Det vi behöver träna på här är just att göra det i grupp, oftast är vi själva.

Hoppet, fjärren och inkallningen vilar just nu, de känns rätt bra och jag satsar nog på att fräscha upp de när det närmar sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0