Banta med Big brother

Okej, rubriken kanske blev lite märklig. Jag ska inte vara med i Big brother. Och jag ska inte banta.

Men jag fick en idé här ikväll. I förrgår började Big brother, över 100 dagar är den som vinner instängd i ett hus, jag kommer att kolla på, säkert varenda dag. Vad skulle jag kunna göra under samma tid? 100 dagar, drygt 14 veckor, då är vi framme i maj, nästan juni. Sommar!

Jag har bestämt mig för att under samma period som Big brother går utmana mig själv. Jag lovar att bli en sundare och friskare människa (citat Sällskapsresan) under de här 100 dagarna och förhoppningsvis har jag under den perioden vant mig och fortsätter i samma anda även efteråt. Ett första steg har jag redan tagit sedan några veckor tillbaka genom att inte äta godis och fika på vardagarna och det kommer jag såklart att fortsätta med. En annan idé är att jag försöker göra mat vi äter och tycker om i en nyttigare tappning. Ingen mat kommer att förbjudas eller uteslutas, men kanske modifieras en aning. Ikväll t.ex. åt vi ugnspannkaka, jag bytte ut hälften av vetemjölet mot grahamsmjöl och rev morot i smeten, ingen märkt någon skillnad, inte ens kräsna Celine.

För att riktigt realisera den här 100 dagarsplanen lägger jag upp den som en egen kategori här i bloggen, avlägger rapporter då och då och spikar ett konkret mål. 5 kilo ska bort. Det borde bli runt 0,35 kilo i veckan, lite och långsamt kanske det låter, men det är också en del av poängen. Jag ska inte banta, gå på någon diet eller kur, jag ska lägga om livsstilen och förhoppningsvis tappa några kilon, bli starkare och snabbare (på agilitybanan, hehe...) Motionen kommer att bestå av promenader med hundarna och minst en kvart om dagen på crosstrainern. Högre vågar jag inte lägga ribban där för då känns risken för stor att jag ska misslyckas.

Jag är ju inte mer än människa och har ganska dålig karaktär, därför kommer jag att tillåta mig att äta godis, fika osv. en dag i veckan, antagligen oftast lördagar. Jag kommer även att fortsätta dricka cola light, det är min stora last och något beroende ska man väl få ha tänker jag?

Nähäpp, crosstrainern kallar, jag drar in den framför TV:n så kan jag förena nytta med nöje! :)

Kommentarer
Postat av: Åsa o Lovis

Det är väl enkelt, alltid stå på crosstrainern när du tittar på Big Brother!



Lycka till! Själv började jag i höstas med crosstrainern hemma och är just nu en riktig sucker för att svettas på Friskis...

2011-02-22 @ 21:37:49
URL: http://www.toktassarna.com
Postat av: Helena

Du vet att det är bara att säga till när du vill hänga med på Sats.. man får ta med sig kompisar gratis ;)

2011-02-23 @ 17:33:55
Postat av: Anonym

Lol varför skaru banta?

2011-03-26 @ 02:26:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0