Sockerberoende?



På vägen hem från fjällen igår stannade vi till vid en bensinmack och då köpte jag tidningen med det passande namnet MåBra. Med tidningen följde en bok som heter Sockerbomben i din hjärna. Jag hann inte läsa så många sidor i den, men la den i handväskan för att jag tänkte att jag kunde läsa några sidor då och då när jag har tid över.

Nu när jag drastiskt har dragit ner på min sockerkonsumtion, inte direkt i maten, jag äter fortfarande bröd, pasta o.dyl. men det uppenbara som godis, fikabröd och glass har jag börjat fundera.
Var/är jag sockerberoende? Hur vet man det? Vart går gränsen för att faktiskt vara beroende av sockret och att bara gilla det? Är det vid att ta en bulle till kaffet var och varannan eftermiddag, dricka översockrad latte eller småäta godis fem dagar i veckan? Är tre godisdagar okej, eller en? Två fikastunder eller en glass i veckan? Vart går gränsen mellan att äta lite gott och faktiskt behöva sockret?
Jag har alltid gillat godis och andra sötsaker, kunde lätt äta godis varje dag om jag fick chansen, det kändes inte som något direkt behov som jag mådde dåligt utan, men det var ju gott och fanns det så åt jag, utan att direkt tänka på det.

Nu äter jag godis eller vad jag nu vill ha på lördagarna, vore jag helt befriad från ett eventuellt beroende så borde jag väl inte vara sugen på godis framåt helgen? Att något har hänt är iallafall uppenbart, förut kunde jag äta stora mängder godis utan att märka det, nu mår jag ganska fort illa om jag äter för mycket sötsaker, kanske för att kroppen inte är lika van. Beroende eller inte, nu känns det iallafall som att jag har tagit kontroll över sockerintaget och jag känner mig faktiskt piggare, både på morgonen och under dagen och bara det känns som en vinst.

Kommentarer
Postat av: Annie

Tror att sockerberoende blir när man känner sig seg, deppig och trött osv. och behöver sockret för att bli piggare. Syns rätt tydligt på exempelvis Cola-beroende människor som ständigt behöver en Cola-flaska vid sin sida för att inte bli trött eller sakna detta ''ruset'' som sockret gör...

I alla fall min teori =D Hehe...

2011-03-08 @ 11:14:42
Postat av: Sarah

Det där att man vänjer sig av med socker är bull. Jag testade två månader (okej 1 månad och fem dagar) och mitt sötsug escalerade bara, nu kör jag en jämn nivå med dagligt sockerintag i mer eller mindre doser. Funkar bättre :-)

2011-03-11 @ 12:08:48
URL: http://sarahclaesson.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0